Softwarevirksomheden Kronos, der blandt andet udvikler lønsystemer værktøjer til hr-afdelinger, blev lørdag ramt af et stort ransomware-angreb, og det får nu konsekvenser for virksomheder over hele verden.
Kronos oplyser på sin hjemmeside, at selskabets public cloud-løsninger som konsekvens af angrebet kan være offline i flere uger.
Salling Group-ramt
Ifølge B.T. har det blandt andet ramt den danske supermarkeds-gigant Salling Group.
“I praksis betyder dette, at kollegaer der stempler ud og ind ikke kan gøre, som de plejer. Det bliver derfor styret manuelt for en stund blandt andet via et Excel-ark. Vagtændringer og vagtbytte bliver også styret manuelt. Det er bøvlet, men de har været god til at tackle det ude i butikkerne,” siger Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i Salling Group, til B.T.
Han understreger dog over for BT, at selvom det har konsekvenser for planlægningerne ude i butikkerne, så får det ikke konsekvenser for lønudbetalingerne til medarbejderne.
Salling Group blev ifølge B.T. opmærksom på problemerne søndag nat.
Der er endnu ingen tidshorisont på hvordan problemerne bliver løst, men alle lederne i koncernen er blevet informeret.
Samarbejder med sikkerhedseksperter
Kronos oplyser desuden, at selskabet arbejder med førende cyber-sikkerhedseksperter på at løse problemet:
“I mellemtiden vil vores Kronos Private Cloud-solution være utilgængelig,” lyder det fra virksomheden, som i en meddelese tilføjer:
“Set i lyset af, at det kan tage adskillige uger at udbedre problemet anbefalinger vi, at I evaluerer og implementerer alternative protokoller.”