Man behøver nok ikke præsentere en hæderkronet bilproducent som Mercedes og dennes mest populære bil igennem tiderne: C-klassen.
Alligevel er dagens testemne, den benzin-drevne C300 i stigende grad en anomali i en verden, hvor elbiler og SUV-formede køretøjer løber med al opmærksomheden.
Den er nemlig en sedan.
Det vil dog være at overse, at det er årtiers forfinelse af den tyske firmabil par excellence, som i sin årgang 2022 viser, at den er meget, meget mere end et fortidslevn.
Valgfrit ydre
Der hersker ingen tvivl om, at den nye C-klasse plopper lige ned i midten af Mercedes modelprogram.
Ude fra set lånes der nemlig heftigt fra både den billigste A-serie og den dyreste S-klasse. Begge biler hører dog i min bog til de pæneste udgaver af de respektive klasser, så fred være med det.
Vil du have vished om, at naboen ikke tager fejl af, din nye karet koster på den dyre side af den halve million, er AMG-pakken en overvejelse værd. Dels ser den olm ud, med sine nedadvendte mundviger, men den har også sirlige detaljer såsom små Mercedes-stjerner strøet ud over grillen – ligesom i selskabets dyre S- og EQS-flagskibe.
Noget af det bedste og værste
Er der nogen bil, som igennem årene har været toneangivende for, hvad en mellemstor firmabil skulle levere af komfort og kvalitet, så er det nok Mercedes’ C-klasse.
Og på den konto er man ikke i tvivl om, at den nye C-klasse har arvet af Mercedes’ DNA.
Allerede inden man har sat sig i kabinen, skinner de solide teutonske aner igennem, med sine raffinerede dørhåndtag og tonstunge lukkelyd, når denne lukkes efter en.
Siddestillingen er lidt lav, men sammen med en nydelig skærmanordning der løber ud i en kulfiber-lignende midterkonsol, får man et gedigent cockpit-indtryk. Her er godt at køre, og jeg får lyst til at trille på langtur.
Visuelt er interiøret hos Mercedes imponerende, men der er enkelte steder, hvor kabinen virker mere vulgær og raffineret. Overordnet set, er indtrykket dog langt mere distingveret end i den EQA, jeg trillede i tidligere på året. Det her er tættere på at være en mini S-klasse end en oppustet A-klasse.
Kvalitetsindtrykket veksler dog fra det gode til det skuffende. Rattet, sæderne og håndtag er eksempelvis i særklasse, mens de få knapper, der er, er af jammerlig kvalitet.
Mercedes-ingeniørerne synes at have været på en uværdig spareøvelse, da de udskiftede alle knapper under infotainment-skærmen med en enkel sørgelig plaststrimmel, der klikker blødt og ugideligt, nå du skal ændre i indstillinger som dynamiske indstillinger.
Så vil jeg nærmest hellere undvære de fysiske knapper – et ønske som Mercedes efterkommer i blandt andet sædejusteringen, som nu ikke længere er en anordning af sædeformede knapper. Det er lidt besynderligt i brug i starten, men hellere det, end det bløde og ugidelige alternativ.
Mange veje til betjening
Ud over de to yderpunkter har Mercedes C300 tre andre måder, bilens udstyr kan betjenes. Den store 12” skærm, stemmestyring og rattets touch-følsomme multi-funktioner.
Skærmen giver godt med plads til Mercedes egenudviklede ’MBUX’ her serveret i version 7.0. Modsat forrige version hentes opdateringerne nu ’Over The Air’, hvorfor man ikke strander med et falmende systemsoftware.
Visuelt er nyeste MBUX dog ikke nogen revolution i forhold til forgængeren. Mens tech-giganterne som Google eller Apple går efter uhyre enkel grafik i deres brugergrænseflader, er ikoner og grafik mere detaljeret, hvilket ikke er lige hjælpsomt, når skærmen skal betjenes med det yderste af øjenkrogen, mens der køres.
Skærmen er samtidig placeret ret langt nede i cockpittet, hvorfor funktioner såsom den AR-assisterede navigation er mere distraherende end belejlig. Navigationen har samtidig også vist sig at blive snydt det samme sted som Audis ditto ved at tro, at der må køres 80 i stedet for 50 for enden af Bispeengbuen (en af Danmarks mest trafikerede indfaldsveje).
Heldigvis kan man ty til alternativer såsom trådløs Apple Carplay, som fungerer effektivt og får godt med albuerum på det 12” store display.
Mercedes lægger også op til, at meget skal kunne styres igennem rattets touch-følsommer overflader, hvilket dog kræver lidt tilvænning, da man ikke får fysisk feedback, når eksempelvis den adaptive fartpilot justeres op eller ned.
Det nye MBUX 7.0 kommer omsider også med dansk stemmebetjening, hvilket gør C-klassen til en af de første biler, hvor elementer i kabinen kan styres.
Man skal dog være indstillet på, at kommandoerne skal dikteres korrekt og tydeligt, eksempelvis ved at sige: ’Hey Mercedes. Skru op for varmen’. Så skal Mercedes nok skrue for kabinevarmen - men nogle gange først efter andet eller tredje forsøg.
Dynamisk størrelse
Mercedes har ikke ry for at være den mest sporty blandt de tre tyske automobil-tenorer. Den ære er typisk tildelt BMW, mens Mercedes i stedet skulle vinde på komforten.
Denne C-klasse er dog på ingen måder kedelig. AMG-pakken vender mundvigen nedad på kølergrillen og sammen med den adaptive undervogn, lægges der faktisk op til overraskende dynamisk kørsel, når bilen sættes til ’sport’.
De cirka 258 benzinheste plus 20 elheste, som mild-hybrid drivlinjen kan levere, får det bedste af den kvikke ni-trins auto-gearkasse, så kareten kan sendes afsted fra 0 til 100 på livlige 6,0 sekunder, mens undervognen og styrtøj begge er vakse. Som fører sidder man også langt nede, hvilket bidrager til en sportscoupé-oplevelse.
I komfortindstillingen mestrer Mercedes også den fine balanceakt mellem at levere en behagelig affjedring uden at det hele begynder at gynge.
Man kan ikke forestille et meget bedre sted at sidde, hvis der skal kværnes motorvejskilometre end her. Det skulle da dog lige være, hvis hele familien og oppakning skal med, for bagsædepladsen er god uden at være prangende, mens bagagerummet kunne være større og lidt mere anvendeligt – men det har Mercedes nu råd for med sin stationcar-udgave af bilen.
Brændstoføkonomien er heller ikke den mest prangende. Jeg fik svært ved at komme over de 12 kilometer per liter – særligt i byen.
Ganske usælgelig
Faktisk er der ikke meget at udsætte på Mercedes C300, det er en bil, der byder på coupé-lignende udseende og køreegenskaber, og forener dem med fire døre og en god portion komfort og anvendelighed.
Alligevel tør jeg godt spå, at den nye C300 bliver en sjældendhed på de danske veje – alene fordi den i de kommende måneder står til at blive overhalet indenom af to yderste spændende plugin-varianter af bilen.
C300 får nemlig en en benzindreven (C300e) og en diesel-dreven (C300de) hybrid-versioner, som begge lover rækkevidder på ren el, der kan runde de 100 kilometer. Med andre ord vil de fleste kunne få dækket deres pendler behov med billig el, mens langturen kan køre udenom køerne ved ladestationerne.
Vigtigst er dog, at det danske afgifstsystem er langt lempeligere mod den slags eldrevne drivlinjer, særligt når det er store batterier involveret.
Selvom priserner på de kommende plugin-versioner ikke er offentliggjort endnu, vil de med al sandsynlighed kunne underbyde denne C300's startpris på 589.900 kroner - og endda tilbyde flere hestekræfter og mere udstyr med i handlen.