Godmorgen. Det er blevet torsdag, og endnu et friskbrygget nyhedsbrev er klar til servering.
Det er Rasmus Ginman, der denne tidligere oktobermorgen har sammenstykket dagens morgen-briefing.
I dag slår vi vejen forbi Tesla og Spotify, der begge stortrives. Dertil skal vi også se på et lille opråb fra Datatilsynet, der forsøger at mane tvivl til jorden.
God læselyst.
Tesla var hurtigere end Amazon, Apple og Microsoft
For nyligt nåede Tesla en markedsværdi på 1.000 milliarder dollar, og rejsen dertil har selskabet klaret hurtigere end de fleste andre tech-giganter.
Tesla har brugt 18 år fra selskabets etablering i 2003 til i dag, hvor milepælen blev nået, skriver NY Times.
Det er hurtigere end Apple, Amazon og Microsoft, der ligeledes er med i den eksklusive klub. De tre selskaber er dog stadig mere værd end Tesla på nuværende tidspunkt.
Det var en heftig ordre fra biludlejningsfirmaet Hertz, der gav Teslas aktiekurs det sidste rygstød mod rekorden.
Der er kun et selskab, der har nåede en markedsværdi på 1.000 milliarder dollar hurtigere, og det er Facebook. Det sociale medie blev nemlig stiftet i 2004 og nåede milepælen i juni 2021.
Datatilsynet holder (stadig) øje med statistik-cookies
For nyligt var Erhvervsstyrelsen ude og fortælle, at kontrollen med cookie-regler ophører.
Mere specifikt drejer det sig om en seriøs nedprioritering af tilsyn med samtykkereglerne.
Denne udmelding har givet Datatilsynet anledning til et lille opråb. Det understreges, at reglerne i GDPR altså stadig gælder. Hvilket betyder, at datamyndigheden stadig vil føre tilsyn med, at reglerne overholdes.
Datatilsynet anerkender imidlertid, at der kan være et behov for, dataansvarlige kan indsamle oplysninger til statistiske formål med henblik på at forbedre en given hjemmesiden - som Erhvervsstyrelsen argument har lydt.
"Erhvervsstyrelsens udmelding har dog skabt usikkerhed om, hvilke regler der dermed gælder, og Datatilsynet finder det derfor nødvendigt at gøre opmærksom på, at databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens regler (fortsat) gælder i det omfang, der indsamles og behandles personoplysninger om hjemmesidebesøgende – uagtet om personoplysningerne behandles til brug for statistik eller til brug for andre formål," understreger Datatilsynet i en pressemeddelelse.
Spotify i stærk fremgang
Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify klarede sig for fortrinligt i årets tredje kvartal.
Selskabet, der er børsnoteret på New York Stock Exchange, kom ud med en omsætning, der steg 27 procent til 18,7 milliarder kroner, når der sammenlignes med perioden sidste år.
Mere bemærkelsesværdigt endte oveskuddet af den primære drift på 75 millioner euro, svarende til 480 millionre kroner. Dette står i skarp kontrast til tredje kvartal i 2020, hvor driftsresultatet endte på -40 millioner euro.
Antallet af betalende brugere, der står for størstedelen af indtægterne, steg til 172 millioner på verdensplan i løbet af kvartalet.
Antallet af månedlige, aktive brugere steg - inklusiv gratis-abonnementer - steg med 19 procent til 381 millioner brugere.
Streamingtjenesten tjente også langt flere penge på reklamer end samme periode sidste år. Det er reklamer, der spilles imellem sange eller podcasts, hvis man er gratist. Stigningen lyder her på 75 procent til 323 millioner euros i reklameindtægter.
40 procent af danske SMV'er halter på it-sikkerheden
Sikkerhed er ikke længere et enkeltstående it-projekt, men et forretningsmæssig prioritet.
De seneste tal fra Erhversstyrelsen viser, at det alligevel er 40 procent af de små og mellemstore virksomheder, der har et utilstrækkeligt sikkerhedsniveau, skriver IT-Branchen i en pressemeddelelse.
De fleste virksomheder installerer de klassiske firewalls og antivirusprogrammer på de fælles systemer. Men det halter, når det drejer sig om sikkerheden på den enkelte medarbejders enheder, at sikkerhedsopdatere programmer og uddanne medarbejderne.
”Hvis man kun har styr på den grundlæggende it-infrastruktur, gør man sig ikke bare sårbar overfor angreb. Man øger også risikoen for, at man ikke behandler og beskytter f.eks. persondata i tilstrækkelig grad, hvilket ikke bare rammer virksomheden selv, men også udsætter ens kunder og leverandører for unødvendige farer,” siger Bjarke Alling, IT-Branchens it-sikkerhedsudvalg.
It-frivillige skal hjælpe digitalt udfordrede borgere
Danmark er blant verdens førende nationer, når det gælder offentlig digitalisering.
Det betyder også, at de digitalt udfordrede borgere kan få svært ved at følge med.
Derfor har Digitaliseringsstyrelsen nu lanceret to nye digitale hjælpemidler, der er målrettet it-frivillige ude i felten, der skal hjælpe ikketekniske borgere over på de nye offentlige løsninger; såsom Mitid, sundheds- og kørekort-appen.
Det ene tilbud er er en portal, hvor it-frivilige kan finde inspiration og information. Det andet er det virtuelle læringsmiljø, der findes på demo.borger.dk.
"Offentlig digitalisering skal gøre hverdagen lettere for borgerne og medvirke til en mere sammenhængende og effektiv offentlig service. For nogle borgere er det en udfordring at begå sig digitalt og føle sig trygge ved at give sig i kast med nye, digitale løsninger. Her er det helt uvurderligt, at vi får god hjælp fra de it-frivillige, som ude lokalt står klar med støtte og vejledning til, hvordan de nye digitale løsninger fungerer," siger Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen.