Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Coronakrisen var på mange måder særlig hård ved de danske SMV’er.
De mange skiftende restriktioner betød, at de liberale serviceerhverv konstant skulle tilpasse deres aktiviteter til en ny virkelighed, og i lange perioder helt måtte lukke virksomheder ned.
Samtidig havde mange små erhvervsdrivende ikke de samme ressourcer til at investere i nye løsninger som deres større konkurrenter.
Derfor må jeg også tilstå, at jeg er imponeret over SMV’eres udholdenhed og kreativitet.
For selvom det i forvejen ikke er nemt at drive en SMV, så har langt de fleste alligevel formået at få det bedste ud af en svær situation.
Det viser en ny undersøgelse, hvor vi har spurgt mere end 2.500 SMV-ejere og -ledere om deres strategier under Covid-19 pandemien.
Ikke så overraskende viser resultaterne, at innovation er nøgleordet. På kort tid har mange formået at tilpasse sig en ny verdensorden ved at tænke i nye og mere digitale baner.
Eksempelvis svarer tre ud af fire SMV’er, at de har styrket deres online tilstedeværelse for at skabe vækst i en tid med historiske forandringer. Samtidig er de SMV’ere, der har haft størst succes, også dem der har anvendt og investeret mest i teknologi.
Medarbejdertillid er vejen til sunde forretninger
Men nye produkter og services gør det ikke alene.
Innovation handler lige så meget om tilpasse sin organisation, så der fortsat er tillid mellem ledelse og medarbejderne.
Derfor er de mest succesfulde virksomheder i undersøgelsen også dem, der har overskud til at fokusere på deres ansatte, hvor der hersker en positiv sammenhæng mellem medarbejdernes arbejdsforhold og resultaterne på bundlinjen.
Eksempelvis viser resultaterne, at halvdelen af de SMV’ere, der oplever vækst, også tilbyder sine ansatte fleksible arbejdsordninger. I virksomheder med tilbagegang gælder det kun 38 procent.
Denne forskel kan muligvis synes lille, men indikerer alligevel, at hybride arbejdsformer og bedre work-life balance oftere end det modsatte kan betale sig, selvom det naturligvis ikke er garanti for succes.
Det burde i virkeligheden ikke overraske nogen. Det er jo trods alt medarbejderne, der driver værket.
Og det kræver hårdt arbejde at opbygge den tillid, som man meget nemt kan risikere at miste igen. Det kender jeg selv til. Derfor er det helt afgørende, at ledelsen løbende har øje for medarbejdernes trivsel, uanset hvor hektisk hverdagen kan være.
Undersøgelsen viser også, at medarbejdertillid ikke blot drejer sig om gode forhold, men også om godt lederskab - en basal men altafgørende faktor.
Og god ledelse er ikke en ret, som har brug for særligt mange nye ingredienser – men en teskefuld mere af de eksisterende.
I undersøgelsen fremgår det nemlig, at transparens, feedback og den personlige dialog er nøgleelementer for medarbejderes trivsel og tillid. Og det er jeg personligt meget enig i. Det er grundlæggende elementer i en velfungerende virksomhed, som man til tider glemmer som leder.
I sidste ende handler det om, at direktører i større virksomheder, som mig selv, tager ved lære af den omstillingsparathed og de tiltag, som SMV’erne har foretaget i løbet af det seneste år.
I en stadigt mere uforudsigelig verden kan den form for vedholdenhed og agilitet hjælpe virksomheder i alle størrelser med at opnå succes - uanset hvad fremtiden bringer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.