Ideen om internettet som et tredimensionelt rum, som man kan bevæge sig rundt i som en slags parallel-univers til virkeligheden, har altid været der og har været en fast del af blandt andet science fictionen-genrens beskrivelser af den digitale verden.
I virkeligheden har det knebet: Internettet, som vi i dag kender det, er som bekendt flad og todimensionel uden dybde, da indholdet befinder sig og tilgåes på flade skærme på vores computere, telefoner eller tablets.
Men sådan vil det ikke blive ved med at være.
Det mener i hvert fald Facebook, som i en kæmpesatsning nu vil forsøge at bygge en version af det tredimensionelle internet, som vi kan bevæge os rundt i repræsenteret af en avatar.
Facebooks nye verden vil blive et såkaldt ‘metaverse,’ og har du ikke hørt dette ord før nu, er der god grund til at læse videre.
Ordet dækker nemlig over ideen om en slags digital parallel-univers til virkeligheden, som vi kan bevæge os rundt i via figurer, som kan interagere med andre avatarer.
Gamer-verdenen har i årevis anvendt metavers-verdener i mange forskellige slags online-baserede gamer-miljøer.
World of Warcraft og Fortnite er eksempler. Fortnite mixede iøvrigt den virkelige verden med den digitale verden i metaverset, da Ariane Grande for et års tid siden gav koncert i Fortnite.
Ligner computerspil
Det store problem for metavers-miljøerne har været - og er fortsat - at de ligner det, som de er: Nemlig computer-verdener.
Det betyder, at grafikken, bevægelserne og hele den samlede oplevelse for brugeren fortsat næsten altid virker som om, at man befinder sig i et computerspil.
Det er imidlertid en begrænsning, som mange tror vil ændre sig inden længe.
Allerede i dag ser vi, at internet-kommunikationen i stor stil foregår med video og lyd via de forskellige messenger-platforme.
Det er en udvikling, der ikke mindst har fået fart på under corona-pandemien, hvor store dele af den fysiske interaktion blev flyttet over på online-platforme - og dermed altså blev todimensionel og flad.
Ideen med metaverse som det, som Facebook nu vil forsøge at udvikle, er, at man som bruger skal kunne være aktiv deltager i det digitale indhold fremfor som i dag blot at være tilskuer, som kigger/lytter/læser indhold via en flad skærm.
De mest entusiastiske fremtids-visionærer tror på, at metaverse kan blive fremtidens internet.
Det er en udvikling, som Mark Zuckerberg også tror på. Han har flere gange sagt, at Facebook vil transformere sig og blive til et ‘metaverse’-selskab inden for de kommende år.
Skal kunne træde ind
Centralt i selskabets planer er VR-headsettet Oculus, som man som bruger skal kunne anvende til at træde ind i de digitale universer.
Gaming er selvfølgelig et oplagt område.
Men mulighederne strækker sig langt videre end som gamer at deltage i kamphandlinger mod uhyrer, forcere umulige forhindringer og den slags.
Allerede i 2018 luftede Facebook faktisk sine planer om at satse på VR og digitale parallel-universer på en række forskellige områder.
De talte eksempelvis brætspil med andre, deltagelse i live-begivenheder som koncerter, sportsbegivenheder, forestillinger og lignende, design-opgaver, lager-håndtering og meget andet.
'Digital twins'
Metavers-tanken ligger også til grund for den i erhvervslivet voksende tendens med at skabe ‘digital tvillinger’ af fysiske miljøer og produkter, som man kan arbejde på.
Og flere af de store tech-selskaber er allerede godt i gang med at udvikle løsninger og innovere på området.
Blandt andet er Nvidia ved at bygge det, som selskabet kalder for et ‘Omniverse,’ som skal blive en platform til at forbinde 3D-verdener med hinanden.
Metaverset har tidligere været på trapperne.
I slutningen 2000’erne var metaverset Second Life under opbygning og fik meget opmærksomhed - også af Computerworld, som sammen med IBM blandt andet arrangerede en koncert med Carpark North i dette univers.
Det skete til en ‘åbningskoncert’ af IBM- og Computerworld-projektet House of Horizons i Second Life, som fandt sted 2. marts 2007.
Second Life blev ikke til noget.
Men ideen var sådan set den samme, som metaverse-ideen er i dag og som Facebook nu vil satse stort på at videreudvikle: At skabe en digital parallel-virkelighed til virkeligheden.