IBM vil bygge fremtidens 3D-internet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. december 2006.


fremtidens internet?Er Second Life det første skridt mod et internet i 3D? Og hvorfor er det så vigtigt, at Second Life går open source? Få svarene fra IBM i artiklerne på disse fire sider om fremtiden for den virtuelle verden Second Life.

IBM vil bygge fremtidens tredimensionelle internet med eksperimenter i den virtuelle verden Second Life. It-giganten har sat flere hundrede mand ind på at hjælpe store virksomheder ind i Second Life. Et projekt til mere end 100 millioner kroner.

Gad vide om Andrew D. "Roo" Reynolds skal vise ID, når han skal have en bajer med vennerne på den lokale pub? Spinkel som en ung konfirmand syner han ikke af meget i kontorstolen.
Men den unge brite står i spidsen for it-mastodonten IBM's jagt ud i den virtuelle verden, der ifølge ham selv meget vel kan indeholde nøglen til en ny form for internet.
- Vi kan ikke vente på, hvad fremtiden bringer. Vi er nødt til at være med lige præcis dér, hvor det nye internet skabes, siger Roo Reynolds, udnævnt til IBM's Metaverse Evangelist til at udbrede budskabet om mulighederne i de digitale universer som Second Life.
Ifølge "Roo" Reynolds er netop disse digitale universer interessante, fordi de rummer nøglen til fremtidens internet, der ganske som Second Life opererer i et tredimensionelt univers.
Projektet har opbakning fra IBM koncernchef Samuel J. Palmisano, der i sidste måned i Second Life præsenterede koncernens strategi: Han vil investere mere end en halv milliard i ti indsatsområder, herunder arbejdet med virtuelle verdener.
I dag er næsten 700 IBM-medarbejdere i færd med at udforske mulighederne i Second Life - nogle på fuldtid og andre ved siden af deres regulære 9-4 job. Selv ønsker IBM ikke at oplyse, hvor mange penge koncernen samlet investerer i arbejdet med virtuelle verdener, men et skøn ligger i omegnen af 100 millioner kroner.

En række IBM-kunder har ifølge "Roo" Reynolds ambitioner om at udforske mulighederne for at bruge 3D i deres forretninger.
Et olieselskab vil anvende teknologien til at træne medarbejdere i sikkerhedsprocedurer på olieplatforme. Et telefonselskab overvejer at tilbyde kunderne at ringe mellem Second Life og den virkelige verden. Og som et tredje eksempel har en britisk supermarkedskæde planer om at udvikle et virtuelt supermarked i 3D, hvor kunder kan fylde indkøbskurven med mælk, ost og dåseravioli, og betale for senere at få varerne leveret hjemme i den virkelige verden.
I alle tre eksempler er ambitionen at bevæge sig væk fra de flade indgange til det www, som vi alle kender fra arbejdscomputeren eller hjemme-pc'en. I stedet drejer det sig om at give kunder og medarbejdere muligheden for at bevæge sig i et virtuelt tredimensionelt univers.

Ifølge et nyt IBM-manifest rækker denne udvikling langt videre end det for tiden meget populære Second Life. I IBM forestiller "Roo" Reynolds og hans medarbejdere sig, at fremtidens internet bliver en åben, tredimensionel platform for alle på samme måde som nutidens net.
- Vi ser en masse ting i Second Life, som er meget nyttige for os. Vi skal bare holde fast i, at vi stadig befinder os i de meget tidlige stadier af denne udvikling, siger "Roo" Reynolds. Og den udvikling er ikke nødvendigvis bundet op på Second Life eller andre virtuelle verdener, pointerer han.
De næste år vil blive brugt på at eksperimentere med mulighederne for at bevæge sig i tre dimensioner på nettet ganske på samme måde som nogle af os har spillet spil over Sony PlayStation eller Xboxen.

På IT-Universitetet i København lyder samme konklusion fra amanuensis Jonas Heide Smith, der forsker i de tredimensionelle universer i blandt andet spilleverdenen.
Mens han advarer mod at overvurdere betydningen af Second Life i sig selv, så er han ikke i tvivl om mulighederne ved at udvide det traditionelle internet til at omfatte tre dimensioner, hvis det giver nogle fordele frem for det todimensionelle net af i dag.
- Selvfølgelig er det helt oplagt at udnytte det til at holde møder eller til at prøve tøj på sin figur på nettet. Her giver 3D god mening, siger Jonas Heide Smith.
- Men når man snakker om, at internettet bliver revolutioneret, eller at Second Life er det nye Google, så lyder det stærkt overvurderet i mine ører, siger han.

Billedtekst: satsning?IBM's koncernchef Samuel J. Palmisano trådte i sidste måned ind i Second Life for at annoncere den virtuelle verden som et af IBM's indsatsområder. Her sammen med "Roo" Reynolds avatar.

OriginalModTime: 07-12-2006 14:02:21




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere