Net-brugere foretrækker indkøb fremfor sex

Nu er der mere sport i at jage tilbud end at finde nøgne damer på internettet. Porno og sex udgør kun fem procent af alle søgninger, mens indkøbsrelaterede søgninger er steget med 86 procent gennem de seneste syv år.

Nu er det officielt: Shopping er bedre end sex. I hvert fald når det handler om at søge på nettet. Det viser en amerikansk undersøgelse, der netop er udgivet som bog.

Bag undersøgelse og bog står Amanda Spink og Bernard J. Jansen, der er to estimerede professorer fra henholdsvis University of Pittsburgh og Pennsylvania State University.

I 1997 udgjorde sex og porno 20 procent af alle søgninger på nettet, men det tal er nu skrumpet ind til knapt fem procent.

Handel steget med 86 procent
Til gengæld er søgning efter handel, både e-handel og i den virkelige verden, steget med 86 procent i løbet af de seneste syv år.

Tilsyneladende er vi frisindede europæere ikke nær så meget for at opgive det frække indhold på internettet.

- Tallet er lidt højere i Europa - nemlig mellem otte og 10 procent, men når man sammenligner, er det dog kun en lille procentdel. Folk bruger nettet mere som et værktøj i hverdagen end som et underholdningsmedie, siger Amanda Spink til Associated Press.

Dovne søgere

Bogen hedder "Web Search: Public Searching of the Web", og den går i dybden med menneske/maskine-relationer i forbindelse med søgning på nettet.

Der er både teori, forskellige undersøgelser og analyser af resultaterne i bogen.

Researchen går seks-syv år tilbage, hvor søgninger på nettet var på et noget tidligere stadie end i dag.

I en af undersøgelserne har Spink og Jansen samlet tusindvis af anonyme søgesessioner ved stikprøver ud af en sammenlagt mere end en million søgninger.

De to forskere undersøgte hvilke og hvor mange søgetermer, der blev brugt og hvor langt, der blev klikket videre for at få den ønskede information. Og det var ikke langt.

- Søgningerne tager under fem minutter, og folk kigger kun på den første side med søgeresultater, fortæller Amanda Spink.

Begejstring er dalende

En af forklaringerne på den faldende mængde porno-søgninger, er, at nyhedsværdien er gået af internettet.

Vi er ikke længere begejstrede for bare at være online, mener en cyberspace-forsker fra University of Toronto, der sammenligner med 1950´erne, hvor mange familier fik bil første gang..

De fleste med bil er ikke længere oppe at køre over at køre, men vil bare fra A til B nemt og hurtigt.

Og det gælder også på nettet. Folk har nemlig ikke tålmodighed til at lede længe efter noget på nettet.

Men hun medgiver dog, at folk har en tendens til at bruge længere tid på at søge, når det gælder porno - og man er mere villig til at søge dybere.

Amanda Spink er overrasket over, hvor lidt energi søgemaskinebrugere orker at bruge.

- Du får hundredtusindvis af resultater, hvis du blot søger på nogle få ord. Jeg tror ikke, at folk har nok træning i at bruge søgemaskinerne konstruktivt, mener Amanda Spink.


Relevant link

Omtale af professor Amanda Spink og bogen hos University of Pittsburgh




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere