Fremover kan forbrugere og kunder se om en dansk virksomhed lever op til en række it-sikkerhedstiltag ved at kigge efter det nye D-mærke.
Mærket viser, at danske virksomheder lever op til en trække krititererier for god it-sikkerhed og databeskyttelse, og er fra i dag tilgængeligt.
Bag det digitale mærke står en række store danske erhvervsorganisationer som DI, SMVDanmark, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og Industriens Fond. D-Mærket støttes af Erhvervsstyrelsen og er en uafhængig privat organisation.
"Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, så vi skal også være i top, når det gælder it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Det er nødvendigt, hvis forbrugerne skal bevare tiltroen og tilliden til digitalisering og virksomhederne skal forblive konkurrencedygtige. Med D-mærket får danske virksomheder nu, som de første i verden, en unik mulighed for at sende et klart signal til omverdenen om, at de prioriterer datasikkerhed, databeskyttelse og dataetik – og det skal skabe værdi for virksomhederne og tryghed til forbrugerne," siger Mikael Jensen, der er udnævnt som direktør for D-Mærket, i en pressemeddelelse.
Forskellige kriterier
Formålet med mærket er at gøre det mere overskueligt for forbrugere og kunder at se, om en virksomhed lever op til det it-sikkerhedsniveau man kan forvente af virksomheden. Derfor er der også forskellige kriterier alt efter, hvilken type virksomhed man er.
"Der er ét mærke, men antallet af kriterier, som virksomhederne skal leve op til, vil variere afhængig af virksomhedens størrelse og dens anvendelse af data og it, og derfor er D-mærket relevant for alle virksomheder, fra den lille selvstændige til de allerstørste med flere tusind ansatte. D-mærket guider virksomheder til nemmere at få overblik over, hvad de skal leve op til. Gevinsten ved at have D-mærket er den samme for alle virksomheder; det handler om at gøre virksomhederne mere konkurrencedygtige," forklarer programchef for Industriens Fonds cyber-program Malene Stidsen i meddelelsen.
Men det er ikke bare for kundernes skyld, at virksomhederne bør gå efter mærket, mener man hos Dansk Erhverv, der er en af hovedkræfterne bag den nye certificering. Det giver nemlig også en fordel mod udenlandske konkurrenter.
"Til en start betyder det, at vi gør virksomhederne mere robuste, og på sigt skal det styrke konkurrencekraften og gøre it-sikkerhed og digital ansvarlighed til en dansk styrkeposition. Vi skal vende et kæmpe problem til en stor fordel," siger digitaliseringspolitiskchef hos Dansk Erhverv, Janus Sandsgaard.
Også hos DI glæder man sig over den nye mærkningsordning.
"-Danmark skal være ligeså kendt for digitalt ansvarlige virksomheder, som den høje fødevaresikkerhed, der er tillid til, at danske virksomheder altid leverer. Det kan give virksomheder i Danmark en konkurrencefordel på samme måde som vores høje fødevaresikkerhed har betydet, at vi har kunnet sælge vores varer på selv de mest vanskeligt tilgængelige markeder. Det skal D-mærket hjælpe erhvervslivet med," lyder det fra administrerende direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til Computerworld.
50 danske virksomheder har allerede på lanceringsdatoen taget det nye mærke til sig. En af dem er designvirksomheden Vissevasse, der har brugt processen til at sætte gang i arbejdet omkring it-sikkerhed i virksomheden.
"Det er min overbevisning, at mange virksomheder ikke har nok fokus på
området og som derfor kan lære af denne proces og få en øget
opmærksomhed på datasikkerhed," forklarer Karsen Noer Poulsen, der er direktør i virksomheden.
Alle virksomheder skal betale en fast årlig pris for at kunne bevise, at man lever op til kriterierne bag D-Mærket.