Artikel top billede

Netop i dag fylder Computerworld 40 år: Og sikke et vildt ridt det har været

For nøjagtigt 40 år siden udkom Computerworld for første gang i Danmark. Lige siden har avisen, magasinerne, hjemmesiden og forretningen været en central del af it-Danmark. Det er vi stolte af.

Computerworld fylder 40 år: 8. september 1981 udkom Computerworld første gang. Det er 40 år siden - og 40 år er 'længe længe siden’.

Der var derfor dømt store flipper, bakkenbartere og nylonskjorter, da Computerworld blev lanceret.

Det skete ikke i en kokainrus og i en sky af dollarsedler som i den ikoniske film Wall Street. Heller ikke i en garage som HP eller i en schweizisk lade som Logitech.

Det skete i stedet på den såkaldte HI Messe i Herning.

Den gang var jeg selv blot otte år og traskede hver dag gennem den meterhøje sne fra mine forældres hus til min skole.

Den berømte ketchup-effekt

Og det er en god illustration af hvordan it og tech har været gennem den berømte ketchup-effekt hvor det hele starter langsomt, for til sidst at vælte frem.

For der skulle gå omkring fem år mere, før jeg selv fik min første Commodore 64 og et nogle år senere min første pc. Det var en IBM med både 20 mb harddisk harddisk og farveskærm, der nok har kostet det samme som en god brugt bil.

Men derefter gik det stærkt.

Hos Computerworld var tingene dog allerede på skinner. For selvom Computerworld blev lanceret blot 26 dage efter IBM's spritnye pc i 1981, kunne vi hurtigt præsentere et hold af skribenter, hvoraf nogle i 1981 allerede havde 20 års erfaring med EDB.

Forretningen Computerworld er også afgørende

Og mens indholdet er altafgørende, så er det værd at huske, at Computerworld også er en forretning. Og det er faktisk den samlede pakke, der udgør Forretningen Computerworldm som der også er grund til at være stolte af 40 år efter.

For tilpasningsevnen siger noget om, hvem vi er på Computerworld.

Vi begyndte med en avis. Men så kom der magasiner til. Og flere magasiner. Og Network World, PC World og en del andre Worlds.

Engang i 1990'erne kom der også en hjemmeside til. Og på sigt en digital redaktion. Den sad for sig selv, for ikke at forurene den jomfruelige avis, men den var der. For internettet var kommet for at blive.

Siden var der nogen, der opfandt Facebook og Google. Og de har siden taget en stor del af mediernes penge, mens de arbejder som reklamesøjler Putin, Trump og hvem der ellers køber annoncerne.

Internet både gav og tog

Derfor er internettet både vores banemand og vores redningsplanke. For vi har ikke altid været de hurtigste til at udnytte de digitale muligheder, men vi er dem, som gang efter gang ser forretningsmulighederne og udvikler og tilpasser produkter uge efter uge.

Derfor kan Computerworld i dag fejre 40 års fødselsdag.

Og mens vi kan være stolte af forretningen Computerworld, så er vi mere end det.

De seneste mange år har Simons Sineks ”Start with Why” været et populært omkvæd.

Sinek udfordrer firmaerne til at tænke ud over bundlinjen og forklare ansatte og den undrende omverden, hvorfor man er mere, end hvad man kan skrabe sammen på bundlinjen.

Her har Computerworld en klar fordel. For siden Patrick "Pat" McGovern stiftede International Data Group i 1964 og første gang udgav Computerworld i USA, har vi på Computerworld haft et ”why”.

Det er Pats vision om, at teknologien er en positiv forandringskraft for menneskeheden.

Er med til at skabe forbilleder

Derfor har vi på Computerworld udnævnt Årets CIO 15 gange.

Det gør vi fordi vi, Dansk IT og IDC i sin tid tænkte, at vi savnede positive og synlige rollemodeller inden for it og ledelse.

Og om få uger gør vi det igen. For vi har netop stiftet prisen Årets CISO. Af samme grund.

Vi har så også hædret Stein Bagger. Men sådan er det. For det nogle gange op, nogle gange ned i medieverdenen - og det går altid stærkt.

Men vi har været Computerworld i 40 år.

Det var vi gennem 1980'ernes vilde udvikling.

Gennem 1990'ernes konsolidering og internettets eksplosion.

Gennem 00'ernes bristede dot-com-boble, techhgiganternes vækst. De techgiganter der tog vores forretningsmodel og penge - og tvang os til at innovere nye modeller frem selv.

Og gennem cloud-rejsen og senest gennem den store kinesiske entré på it-scenen og den nye kolde krig, der bliver udkæmpet med cybervåben.

Fordi på Computerworld har vi styr på forretningen, folkene og fremtiden.

Så tillykke til Computerworld og tillykke til læserne. Vi ville ikke være det samme uden jer.

Læs mere: Du kan læse alle vores jubilæumsartikler om Computerworlds 40 år i Danmark her.