Det er helt afgjort muligt at piske sine medarbejdere til at yde ekstra i en periode. Men det er også velkendt, hvordan en virksomhedskultur gennemsyret af nådesløs intern konkurrence og frygt for at begå fejl i længden er nedbrydende for mennesker og skidt for bundlinjen.
Forleden udkom bogen Mindsetbaseret ledelse – styrk organisationens samarbejde og læring.
Den advokerer for, hvordan et såkaldt udviklende mindset koblet med øget tryghed og konstruktiv feedback kan styrke både virksomhed og medarbejdere på mange planer.
Samtidig gennemgår forfatterne Jens Karlsmose, Jeppe Agger Nielsen og Allan Andreasen Kortnum, hvordan man undgår at falde i de fælder, som også lurer på vejen.
Centralt i bogen står et studie af den ændring i ledelseskulturen, som Satya Nadella i 2015 skød i gang hos Microsoft efter godt et år som CEO.
Det tager nemlig helt konkret udgangspunkt i teorien om mindsetbaseret ledelse.
Microsoft havde hidtil være plaget af et dysfunktionelt incitamentprogram samt af en nulfejlkultur, der hæmmede udvikling, nytænkning og samarbejde.
Det skabte blandt andet grobund for spekulation i at komme på team med folk, der var oplagt mindre dygtige end én selv.
Ganske vist gavnede det hverken projekt eller samarbejde. Til gengæld øgede et par offerlam på holdet sandsynligheden for, at de – og ikke én selv – ville få ledelsens pisk at smage i de jævnlige evalueringsrunder.
Tilsvarende var der en række frygtede konsekvenser, hvis man traf en beslutning, der ikke bar frugt eller hvis man var så uheldig at lede et projekt, der løb ind i problemer eller udmøntede sig i mindre klingende mønt end ventet.
Mere af det samme var næsten altid bedre end at tage chancer – og resultatet var idémæssig stagnation og eklatante brølere såsom Windows Vista og forsøgene på at gøre sig gældende på markedet for smartphones.
Derfor lancerede Nadella en helt ny kurs, hvor det bl.a. hedder at: ”Vi skal favne usikkerhed, tage risici og komme hurtigt videre, når vi laver fejl, i erkendelse af at fejl er skridt på vejen til mestring af vores opgaver. Og vi skal være åbne over for andres idéer, idet andres succeser ikke reducerer vores egne.”
Indsatsen hos Microsoft fremhæves som en succes, og virksomheden er objektivt en helt anden i dag efter syv år med Satya Nadella ved roret end førhen, hvor bulderbassen Steve Ballmer stod i front.
Det går Mindsetbaseret ledelse – styrk organisationens samarbejde og læring i dybden med over hele fem kapitler. Hvilket under alle omstændigheder gør den interessant, hvis man følger IT-branchen.
Men en gennemgribende kulturændring sker ikke af sig selv. Undervejs skal den mindsetbaserede ledelsesform stå sin prøve på en række punkter.
For hvordan sørger man for at holde fast i den nye stil, når der er travlt og presset vokser? Hvordan giver man i praksis ros og kritisk feedback, som løfter medarbejderne? Hvordan lærer man af fejl i organisationen uden at hænge folk ud for at være nogle dummernikker for at have begået dem?
Hvordan ændrer man kort sagt organisationens mindset, så det hele ikke bare bliver endnu en gang snak, skåltåler og management bullshit? Det handler Mindsetbaseret ledelse – styrk organisationens samarbejde og læring også om.
Læs mere eller bestil bogen hos Dansk Psykologisk Forlag.
Titel: Mindsetbaseret ledelse – styrk organisationens samarbejde og læring. Forfattere: Jens Karlsmose, Jeppe Agger Nielsen og Allan Andreasen Kortnum.