For første gang nogensinde kan danske Matas notere sig en omsætning alene gennem online-handel på mere end én milliard kroner.
Det fremgår af selskabets seneste regnskab, der netop er blevet offentliggjort. Her tegner den digitale handel sig for knap en tredjedel af den samlede omsætning i koncernen.
Omsætningen fra e-handel er steget enormt på få år. I første kvartal af regnskabsåret 2017/18 udgjorde onlinehandel blot 2,5 procent af den samlede omsætning hos Matas.
Omsætningsrekorden for den digitale forretning er naturligvis noget, der glæder Matas' direktør for e-commerce, Brian Andersen.
“Jeg har i mange år drømt om at nå den milepæl at sælge for mere end en milliard kroner digitalt i et regnskabsår - det lykkedes i seneste regnskabsår, hvor vi samlet på tværs af Matas og Firtal nåede 1,083 milliarder kroner,” skriver han på LinkedIn i forbindelse med resultatet.
Firtal Group blev opkøbt af Matas i 2018 for 130 millioner kroner. Selskabet leverer en række e-handelsplatforme.
Matas har arbejdet intensivt med at etablere sig som en stærk spiller på nettet. Allerede i begyndelsen af året kunne den danske detailkæde notere sig en markant fremgang blandt danskernes foretrukne virksomheder på nettet.
På tre år flyttede Matas fra en bundplacering til at blive danskernes næstmest foretrukne online brand. I januar fortalte Brian Andersen, at det blandt andet skyldes et tæt samarbejde med de fysiske butikker.
“Samtidigt har butikkerne gjort det formidabelt, og vi har fået bundet kunderejserne endnu bedre sammen på tværs af digital og butik. På tre år har vi realiseret vores femårs strategiplan, og vi er nu i fuld i gang med at løfte oplevelse i alle kontaktpunkter med kunden for at gøre det endnu bedre fremadrettet,” skriver han på LinkedIn.
Købte to it-selskaber
Matas har også oprustet på den tekniske side af sin e-handelsforretning.
I april annoncerede Matas-koncernen opkøb af de to danske it-selskaber Apo-It og Web-Apo, der leverer infrastrukturen til Webapoteket.dk.
Prisen lød på 85,6 millioner kroner, og de to bidrager altså også til omsætningen, der nu ligger på mere end én milliard kroner.
Brian Andersen har tidligere forklaret til Computerworld, at en stor del af årsagen til den store succes online er, at Matas binder den fysiske butik sammen med online-handel.
“Vi forsøger også at binde webbutikken sammen med de fysiske butikker. For eksempel med vores hudtest, hvor man tidligere skulle ned i butikken for at tale med materialisterne, så kan man i dag også bruge vores website og svare på 10 spørgsmål om sin hud, så får du en anbefaling til, hvilke produkter der egner sig til din hud, hvor svaret er udarbejdet af vores materialister," sagde Brian Andersen til Computerworld.
Du kan se hele Brian Andersens indlæg fra Computerworlds digitale event herunder.