Der har været småt med fornøjelser under coroona-pandemien. Men computerspil har muligvis været en af dem.
For under pandemien har den danske computerspilsbranche i hvert fald oplevet en eksplosiv vækst, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Således omsatte branchen for 1,7 milliarder kroner i 2020, hvilket er en ny rekord for branchen og dobbelt så høj vækst som året før.
”Efter en periode med fald efter finanskrisen har der været fremgang i branchen, og især de seneste år har der været en stor vækst i omsætningen. Væksten fra 2019 til 2020 var rekordhøj med lidt over 100 procent,” siger Lina Maria Pedersen, specialkonsulent i Danmarks Statistik, ifølge en pressemeddelelse.
Ifølge Danmarks Statistik har den danske spilbranche samtidig oplevet et støt stigende antal virksomheder. I 2011 bestod branchen blog af 32 virksomheder, men i 2020 er det talt vokset til 117 virksomheder.
Vækst i hele it-branchen
Det er ifølge Danmarks Statistik ikke alene i spilbranchen, det går godt, men hele softwarebranchen der oplever en markant fremgang i 2020.
”Udviklingen inden for branchen lægger sig i en større trend med softwarevirksomheder generelt, der har haft stor fremgang de senere år. Særligt i 2020, hvor flere brancher har været markant påvirket af COVID-19, har softwarebranchen klaret sig godt med en samlet omsætning på cirka 14 milliarder kroner i 2020, hvilket er en stigning fra lidt over 12 milliarder i 2019,” siger Lina Maria Pedersen ifølge pressemeddelelsen
Derudover har brancheorganisationen IT-Branchen meddelt, at hele den danske it-branche har haft et rekordår i 2020.
Ifølge brancheorganisationen tal omsatte den danske it-branche i 2020 omsatte for 248,4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 3,3 procent sammenlignet med 2019.