Et ægteskab under pres har sjældent før fungeret som udgangspunkt for et spil, men det er ikke desto mindre udgangspunktet for It Takes Two, det nyeste spil fra den vidunderligt kreative, svenske udvikler Hazelight Studios og deres karismatiske leder Josef Fares.
Udvikleren fra Stockholm har allerede tidligere slået sit navn fast med den originale, historiedrevne co-op fortælling A Way Out, og Fares selv fungerede som den kreative idemand bag det eminente Brothers: A Tale of Two Sons.
Derfor kommer det heller ikke som nogen stor overraskelse at formularen er den samme for It Takes Two, men opbygningen er dog en helt anden end tidligere.
May og Cody er forældre til deres datter Rose, men er kørt skævt af hinanden på så grov vis at en skilsmisse synes at være den eneste løsning. Da Rose får det at vide, flygter hun ind i sin egen dukkeverden hvor hun forsøger at fikse forældrenes problemer og inden længe vågner de to forældre op i denne verden, hvor de har overtaget rollerne som to af Roses dukker.
Original er baggrundshistorien måske ikke, og i stedet er der blevet lånt fra et bredt bundt af de bedste familiefilm og det er blevet gjort så fint at det er svært at møde det hele med andet end et smil.
Legetøjsuniverset set fra et miniput-perspektiv som de to hovedpersoner pludseligt befinder sig i, vækker minder om film som ”Toy Story” og ”Honey, I Shrunk the Kids” og fungerer upåklageligt som baggrund for et spileventyr.
Det hele er vagt til live med en god sans for detaljer, og den svenske udvikler har taget tiden til at fylde på med så mange små sjove tiltag at man engang i mellem nærmest bliver nødt til at stoppe op og beskue den omkringliggende verden fra miniput-perspektivet. Har man set de føromtalte film, er dette en af de bedste gengivelser af de finurlige universer i spilform.
Som de udgivelser udvikleren tidligere har stået for, har fokusset i It Takes Two også været at lave et eventyr der helt og aldeles er fokuseret omkring co-op. Det betyder at man fra start til slut præsenteres for opgaver, hvor Cody og May skal hjælpe hinanden for at komme videre, hvilket naturligvis også går fint i spænd med historien om de to tidligere forelskede forældre der må finde hinanden igen for at overkomme de mange udfordringer.
Via splitscreen bliver hver af de to karakterer givet råderum til at bevæge sig rundt på de samme baner, og på den måde se det hele fra forskellige perspektiver. Det skal hurtigt vise sig at blive en nødvendighed, da udfordringerne ofte kræver at den ene benytter sig af et specifikt værktøj eller mulighed, for at gøre vejen frem mulig for den anden.
Den tilgang til spilopbygning har været en definerende del af alle Hazelights udgivelser indtil videre, men hvor de denne gang adskiller sig fra tidligere, er gennem det gigantiske udbud af forskellige udfordringer som man bliver stillet over på vejen gennem eventyret. Eventyret kaster således om sig med nye, unikke opgaver som sjældent ligner den der kom forinden, hvilket holder motivationen for at se det hele i top.
Det er sjældent man oplever en udvikler så opsat på at blive ved med at blive ved med at forfine de mange af de samme elementer i deres måde at opbygge spil på, og endnu mere sjældent man oplever nogen der er i stand til at overgå sig selv og lykkedes med det lige så meget som Hazelight.
It Takes Two er udviklerens mest tilgængelige, hyggelige, vellykkede og sjove eventyr til dato, der bør prøves af alle der savner en samarbejds-dreven oplevelse af den allerbedste slags.
Læs også: Anmeldelse: Outriders er både skævt, originalt og underholdende.