Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Outsourcing kan redde danske jobs.
Mange gennemfører besparelsesrunder, som betyder, at man fyrer medarbejdere og skærer ned på en række områder, som alle betyder, at de tilbageværende medarbejdere skal løbe endnu hurtigere.
Men samtidig ”tør” man ikke at tage beslutningen om eventuelt at ”erstatte” nogle af ens danske resurser med udenlandske resurser, uagtet at den beslutning i yderste konsekvens, kan betyde yderligere besparelsesrunder og forringelse af værdien af ens virksomhed, som igen kan betyde lukning i allerværste tilfælde.
Så uagtet hvor meget man er imod for eksempel outsourcing og udflagning af jobs, så kan det også være midlet til at redde jobs i Danmark.
Tilbage til spørgsmålet om, hvornår bør man outsource, hvis man er i en presset situation?
Gør det når der er overskud
Ja, de bedste resultater ser man hos virksomheder, som gør det, når de har overskud, tid og resurser til at gøre det i ro og orden.
For de ser det som en investering og en konkurrenceskabende parameter, som kan sikre virksomheden de medarbejdere, som der skal til, hvis man ønsker at sikre virksomheden i længden, så man både har fleksibilitet og udviklingspotentiale til at kunne levere i selv de mest konkurrenceprægede markeder i fremtiden.
Har man et scenarie omkring et muligt opkøb/salg af ens virksomhed i bagtankerne, så er erfaringerne også, at mulige købere ser mere positivt på de virksomheder, som har tilpasset sig og deres organisation med for eksempel et outsourcing setup frem for virksomheder, som kun prøver at spare sig ud af deres økonomiske udfordringer.
Sidstnævnte har som oftest mistet deres evne til at agere agilt i konkurrenceprægede markeder.
Så hvad er den rigtige timing?
Ikke helt dårligt nu for tiden
Uden at pege på et bestemt tidspunkt i en virksomheds liv, så er timingen lige nu ikke dårlig.
Det skyldes, at vi her under Covid-19 pandemien ser nedgang i efterspørgslen efter outsourcing-resurser i en række lande, ligesom etableringsomkostningerne er gået ned.
Men hvis man virkelig vil have udbytte af outsourcing og nearshoring, så bør man overveje det så tidligt som muligt i en virksomheds livscyklus, for så er det lettere at integrere et outsourcing setup, så det bliver en naturlig del af ens udviklingsteam.
Desuden kan så tidligt som muligt få styr på ens processer og procedurer (arbejdsgange og leverancemodeller), hvilket man så kan finjustere hen over tiden samtidig med, at man vokser.
Udfordringen af finde højtkvalificerede resurser i Danmark.
Presset, som vi har set gennem de seneste år på grund af mangel på højtkvalificerede resurser i Danmark samt de store personaleudskiftninger (turn-over af personalet) hos især asiatiske it-outsourcing leverandører, har betydet, at flere danske nearshore it-konsulentfirmaerne har levet højt på denne udvikling.
Men den nuværende situation med Covid-19 har betydet, at trykket på it-outsourcing-industrien globalt er lettet noget, og det er blevet lettere at rekruttere folk.
Det skyldes, at omkostningerne er gået ned, så det er blevet meget lettere/billigere at etablerer sig selv captivt, for både timepriserne (lønninger) og kontorlejemål er blevet billigere i de fleste af de relevante it-klynger i byer/lande, som er mest relevante for danske virksomheder.
Det gælder både for nearshoring, men også for far- eller off-shore it-outsourcing.
Tiden er klart god NU, for de indledende ”ben-øvelser”.
Så hvis man føler, at man ønsker/vil gøre brug af it-outsourcing, både alene, men også som en katalysator for et senere shared service setup, så er tiden nu ikke dårlig, så man er klar, når alt åbner op igen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.