Godmorgen og velkommen til torsdagens morgen-briefing her fra Computerworld.
Den tidlige nyhedsoverflyvning er sammenstrikket af Rasmus Ferdinand Ginman.
Her til formiddag offentliggør både SimCorp og Columbus regnskaber for årets tredje kvartal. Følg derfor med senere, hvor Computerworld bringer interviews og en afkodning af nøgletallene.
Rigtig god læselyst
Dansk IoT-selskab henter millioner fra Silicon Valley
Det aarhusianske IoT-selskab Wastehero har hevet en millioninvestering hjem fra Silicon Valley.
Det skriver Finans.
Indtil videre har selskabet hentet investeringer for 7,5 millioner, men det forventes, at beløbet overstiger 10 millioner, når de næste aftaler falder på plads.
Wastehero har udviklet sensorer til skraldespande, som kan identificere, når en skraldespand er fuld. Derefter sendes dataen videre til skyen, hvorefter byens skraldeadministration kan planlægge skraldebilsruter mere effektivt, skriver mediet.
Teknologien er tiltænkt verdens smartcities, hvor løsninger samt data bruges til gavn for miljøet og borgere.
Investorerne fra Silicon Valley udgøres af venturefonden Momenta VC, der investerer i unge teknologivirksomheder, og Anorak VC.
Waoo hæver priserne fra årsskiftet
Fiberudbyderen Waoo hæver priserne på tv-abonnementer, når kalenderen viser 2021.
Fra januar kan kunderne regne med en månedlig prisstigning på mellem 10 og 30 kroner på de forskellige abonnementstyper.
Det skriver Waoo i en pressemeddelelse.
Selskabet kalder selv prisstiningen for "beskeden" og forklarer, at stigningerne sker takket være den automatiske prisregulering, der indgår i aftalerne mellem rettighedshavere og tv-udbydere.
Derudover kan Waoo tilbyde en ny dansk sportskanal fra januar, som hedder Sports Live. Den vil indgå i selskabets tre standard abonnementer. Her får kunderne adgang til en række mindre danske sportsgrene, fremgår det.
Dinesy+ bruges nu af hver sjette dansker
Disneys nye streamingtjeneste, Disney+, bruges nu af hver sjette dansker.
Det gør tjenesten til den sjette mest populære i Danmark.
Disney+ har overhalet en række etablerede konkurrenter, såsom HBO Nordic, Apple TV+, C More og Dplay.
Det viser en ny måling fra Kantar Gallup, som Mediawatch refererer til.
Disney+ har ugentligt besøg af 16 procent af danskerne.
Det gælder i særdeleshed det unge publikum. 40 procent af de 14 til 24-årige samt 30 procent af de fire til 14-årige.
Facebook forlænger forbud mod politiske annoncer
Facebook forlænger nu forbuddet mod politiske annoncerer på det sociale medie.
Forbuddet, der var sat i stand før det amerikanske præsidentvalg, var en foranstaltning, der skulle stoppe for en potentiel lavine af misinformation.
Det skriver Techcrunch.
Facebook havde ikke angivet en dato for, hvornår forbuddet skulle ophøre, men grundet situationens tilstand på den anden side af atlanten gælder forbuddet altså en måned mere.
Onsdag berettede Facebook om forlængelsen i en opdatering. Det var således fire dage efter Joe Bidens valgsejr - samtidig stod det klart, at Donald Trump ikke har til hensigt at acceptere valgnederlaget, skriver Techcrunch.
"Den midlertidige pause for annoncer om politik og sociale spørgsmål i USA fortsætter med at gælde som en del af vores igangværende bestræbelser på at beskytte valget," lyder det fra Facebook.
SimCorp i nyt partnerskab med britisk skatteinddriver
Den danske it-mastodont SimCorp har indgået et nyt samarbejde med britiske WTax.
Wtax, der har hovedkontor i London, specialiserer sig i skatteinddrivelse, og den service vil SimCorps kunder kunne nyde godt af i fremtiden.
Det skriver SimCorp i en pressemeddelelse.
Samarbejdet er kommet i stand for at hjælpe SimCorps kunder med de udfordringer, der er for effektivt at inddrive tilbageholdt skat på tværs af landegrænser, fremgår det.
Den beitiske skatteinddriver vil integreres i SimCorps kerneprodukt, SimCorp Dimension. Ved at dele data kan kunderne hurtigere løse udfordringerne, skriver SimCorp.