Mere end to år efter, at GDRP-reglerne blev vedtaget er der stadigvæk mange virksomheder, der ikke har et fuldstændigt overblik over, hvor deres data er placeret.
Det viser en undersøgelse fra datacenter-selskabet Digiplex.
Ifølge undersøgelsen, der er foretaget blandt 377 beslutningstager i danske, norske og svenske virksomheder, svarer 49 procent af de danske respondenter i undersøgelsen, at de ikke med fuldstændig sikkerhed kan sige, hvor i verden selskabets data er placeret.
Således er det 52 procent af de adspurgte danske virksomheder, der svarer, at de er fuldstændig sikre på, hvor i verden deres virksomhedsdata er placeret.
Mens 40 procent svarer, at de kun er relativt sikre og at "de for det meste" har overblik over, hvor deres data er placeret.
Syv procent svarer, at de føler sig sikre på, hvilken region deres data er placeret i, men ikke har overblik over, hvilke lande deres data er placeret.
Til gengæld er der kun to procent, der varer, at de enten ikke er særligt sikre eller slet ikke er sikre på, hvor deres data er placeret.
Fremskridt siden 2018
Ifølge Digiplex' analyse er der dog sket fremskridt siden 2018. Her svarede 60 procent, at de ikke med sikkerhed kun sige, hvor deres data var placeret.
Den nye undersøgelse viser ligeledes, at de nordiske virksomheder forventer at øge deres cloud-transformation i løbet af de næste 24 måneder.
Således svarer 34 procent, at de ikke har nogen data placeret i egne datacentre, mens det er 44 procent, der forventer, at de om 24 måneder helt har forladt deres egne datacentre.
Danske virksomheder halter bagefter
Den digitale transformation tager tilsyneladende tid.
For i undersøgelsen svarer hele 47 procent, at de er langt fra at komme i mål med den digitale transformation, og en interessant detalje er, at danske virksomheder ser ud til at have længere vej end deres norske og svenske kolleger.
Således svarer hele 60 procent af de danske virksomheder, at de er langt fra at komme i mål. Til sammenligning er det kun 30 procent af de norske og 51 procent af de svenske, der svarer, at de er langt fra at komme i mål.
Til sammenligning svarer 71 procent af de norske virksomheder, at de enten er helt i mål eller er tæt på at være mål med at tilpasse deres processer, værktøjer og forretningsmodeller til den digitale verden.
I Danmark er det kun 40 procent af de adspurgte, der svarer, at de enten er i mål eller tæt på at være mål med det.
Virksomheder forlader skyen
Undersøgelsen viser ligeledes, at der er flere danske virksomheder end norske og svenske, der enten har flyttet data og applikationer væk fra skyen i løbet af de seneste 24 måneder eller planlægger at gøre det.
14 procent af de adspurgte danske virksomheder svarer, at de har flyttet data og applikationer væk fra skyen i løbet af de 24 måneder, mens yderligere syv procent svarer, at de planlægger det.
For norske virksomheder det tal henholdsvis ni og to procent, mens det for svenske virksomheder er syv og fem procent.
De danske virksomheder udmærker sig desuden ved at færre har opsat miljø- og klimamål.
Ifølge undersøgelsen svarer 35 procent af de adspurgte danske virksomheder, at de ikke har sat sig nogle klare klare krav til klima og miljø.
For de danske norske og svenske er det kun henholdsvis 14 og 10 procent, der svarer det.