Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Når en virksomhed opererer i stabilt farvand, ser den ikke altid behovet for at ændre kurs. Men alt har ændret sig i 2020.
Bølgerne går højt, og de virksomheder, der er bedst til at tilpasse sig nye vilkår og kundernes ændrede behov, vil være dem, der står tilbage, når stormen har lagt sig.
Derfor er det vigtigere end nogensinde før at lægge mavefornemmelsen på hylden og i stedet træffe kvalificerede beslutninger baseret på data. Og jo bedre data, des større er chancen for at undgå dyre fejltagelser og til gengæld kunne finjustere forretningen til at ramme fuldstændig plet.
Data er ikke bare data
Ret skal være ret: De fleste virksomheder i dag bruger allerede data til at træffe beslutninger ud fra.
Men der er data, og så er der data.
Førstnævnte er typisk data fra research, spørgeskemaer og interviews. Og den type data har sine begrænsninger. Det er sjældent helt nøjagtigt eller objektivt, og måske vigtigst af alt er det outdated, i samme øjeblik det er indsamlet.
Men så er der data. Den type data, der er som et våben for de virksomheder, der forstår at udnytte det. Og som gør dem i stand til at træffe bedre beslutninger og giver dem en uvurderlig konkurrencemæssig fordel.
Det er den type data, vi skal tale om i dag.
Vi genererer data døgnet rundt
Vores samfund er rigere på data end nogensinde før. Det skyldes til dels vores smartphones.
Hver dag kommer en typisk dansk mobilbruger i kontakt med cirka 400 datapunkter. Selv når vi ikke bruger vores telefon, er mobilen koblet til et netværk, og det i sig selv skaber data.
Og netop denne type data, der kaldes mobilitetsdata, anses for at være noget af det bedste, mest troværdige og mest anvendelige data på markedet.
Basen er signifikant, fordi der alene i Danmark er millioner af mobilkunder, som repræsenterer et væld af forskellige segmenter. Og dataindsigterne er både objektive og upartiske – og naturligvis både anonymiseret og aggregeret, så de aldrig vil kunne kobles til enkeltpersoners færden.
Mobilitetsdata giver – som navnet antyder – kort sagt indsigt i bevægelsesmønstre – altså hvordan grupper af mennesker bevæger sig rundt. Og der er næsten uendelige anvendelsesmuligheder.
Intelligent infrastruktur
Med mobilitetsdata kan vi analysere os frem til, hvor mennesker indleder og slutter en rejser, og hvilket transportmiddel der bliver brugt undervejs.
Det gør regioner, kommuner og virksomheder i stand til at planlægge vores byer og infrastruktur langt smartere end tidligere – lige fra øget udbud af offentlig transport på travle ruter og nye stoppesteder til de bedste lokationer til opladestandere til fremtidens mange elbiler.
Helt konkret har vi hos 3 bidraget med mobildata til Femernprojektet for at klargøre, hvor mange bilister der hver dag tog den lange rute over Fyn og Jylland for at nå fra Sjælland til Tyskland.
På den måde kunne vi bidrage med indsigter, som gav en indikation på, om investeringen i en direkte forbindelse ville blive en succes.
Transportsektoren og privatbilisme er nogle af de helt store klimasyndere, men mobilitetsdata kan hjælpe beslutningstagere med at finde de bedste løsninger på problemer som trængsel, knudepunkter og trafikpropper.
På den måde kan mobilitetsdata spille en afgørende rolle i kampen mod klimaforandringerne og hjælpe kommuner og stater med at nå deres CO2-mål.
Kender du typen?
Data fra smartphones er dog ikke alene et godt redskab for offentlige institutioner og myndigheder. Tværtimod.
Et godt eksempel er detailbranchen, som kan bruge det til at lære kunderne bedre at kende.
Ved hjælp af såkaldte Wi-Fi-analyser kan man for eksempel blive klogere på, hvor mange mennesker der passerer butikken uden at gå ind, eller hvor ofte kunderne egentlig vender tilbage.
Data kan også fortælle noget om, hvor kunderne kommer fra og deres alder – og lad mig for en god ordens skyld understrege: Anonymiseret, selvfølgelig.
Ligeledes kan man undersøge, hvordan kunderne bevæger sig rundt i en butik, og hvor længe (eller hvor kort tid!) de opholder sig foran en given vare.
Den type indsigter kan afsløre, om det er tid til at ændre på indretningen. Og lige i øjeblikket, hvor Covid-19 er på alles læber, kan værktøjet også bruges til ’crowd alerts’, som giver besked, når en butik eller restaurant når sin max-kapacitet og ikke kan tage imod flere kunder.
Dataindsigter fra vores smartphones giver kort sagt detailbranchen nogle af de redskaber, som deres kollegaer i webshoppen har haft til rådighed i årevis.
Et spor af data
Både online og offline trækker vi mennesker og vores mobiltelefoner et spor af data og indsigter efter os, der kan give enorme fordele til de virksomheder, som forstår at bruge dem.
Det er på tide at komme i gang.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.