Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
For 10 år siden havde vi nogle ret rigide data warehouses, som det tog mange år at implementere, og som ikke helt levede op til forventningerne.
Siden har vi set, at virksomheder omvendt sværger til at smide data i en sump i skyen, og så håber at værdien kommer til dem som sendt fra himlen.
Og nu er vi så der, hvor stadig flere virksomheder også er skeptiske over for den tilgang.
Struktur og sporbarhed
Her i eftersommeren har jeg mødt de første to virksomheder, som ikke længere refleksmæssigt smider data op i skyen hos en hyperscaler som Microsoft eller Amazon.
De vil hellere arbejde målrettet sammen med forretningen om at analysere og udnytte indsigten fra data til konkret handling.
Der skal være en forretningsmæssig målsætning, og data skal være strukturerede, sporbare og under kontrol.
Regulering af giganterne
Tendensen i virksomhederne kan ses spejlet i den globale udvikling.
Troen på, at vi bare kan sætte data fri og så kommer en bedre verden nærmest af sig selv, er blevet afløst af skepsis og endda frygt for de globale datamonopoler, som de enorme digitale supervirksomheder har udviklet sig til.
EU, men også USA’s kongres, rasler med sablerne og taler om regulering af datagiganterne.
En Biden-sejr til november vil givetvis føre til, at USA igen melder sig som fortaler for en aftalebaseret og regelstyret globalisering. Og både klimaudfordringen og digitaliseringen skriger på international governance.
Reguleringen skal vi bruge til at beskytte konkurrence og frie valg på den globale data-markedsplads, så vi får det ypperste ud af de digitale ressourcer og undgår en nærmest dystopisk dominans fra ganske få virksomheder.
Tillid eller ”trust” bliver en altafgørende konkurrenceparameter fremover.
AI stiller krav
Men tilbage til den danske virkelighed og virksomhedernes arbejde med at bruge data. Projekter efter opskriften ”køb lagerkapacitet, smid alle data op, håb på effekt” er gået i dørken.
Data uden governance leverer ikke varen i sig selv.
Ikke mindst brug af kunstig intelligens stiller meget store krav til soliditet i datagrundlaget.
Mistet styring og manglende overblik er gift for værdien af automatiserede forretningsgange og beslutningsprocesser. Vejen frem er afgrænsede forsøg på at skabe forretningsmæssig værdi på en afgrænset og kontrolleret måde.
Morgendagens konkurrenceevne vokser ud af den bevidste, forretningsmæssige satsning på data.
Den bevidstløse tro på data i rigelige mængder må afløses af en nøgtern, analytisk og arbejdsom tilgang.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.