Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.
Intet kan som en krise disrupte og skabe grobund for innovation. Det sidste halve år i coronaens skygge har haft store konsekvenser, skabt nedgang – men også fremgang.
Med de positive briller på, skabte covid-19 netop den brændende platform, der gjorde, at vi var nødt til at gentænke events, messer, årsmøder, træning, produktlanceringer, showrooms – ja, snart sagt ethvert fysisk event blev i 2020 udfordret.
Ikke mange blev siddende med hænderne i skødet, måske i første omgang blev vi ramt af en vis handlingslammelse – men dernæst blev blikket vendt mod fremtiden og med uspenderede marketingbudgetter i baglommen.
Det har for mig betydet et halvt år med flere møder i kalenderen end måske nogensinde før i mine dog 28 år som CEO. Tillad mig derfor at samle op på nogle af de erfaringer, jeg har gjort mig.
Vildfarelsen i 1:1
Jeg tror, det er en vildfarelse at tænke i ”digitale tvillinger”, og at lykken dermed er gjort.
Den fysiske virkelighed og den digitale virkelighed kan og skal ikke kobles 1:1.
Tænk i stedet hybrid. Tænk i at forene det bedste fra begge verdener.
Tænk sanseligt. Tænk visuelt.
Når du tænker i at opbygge den bedste hybrid mellem den fysiske og digitale oplevelse, skal du bringe sanserne i spil.
Hvad kan det fysiske event, som det virtuelle ikke kan? – og omvendt.
Og hvordan udnytter du det?
I vores virksomhed, hvor vi primært arbejder på den digitale side, er erfaringen, at det visuelle - det, som øjet fanger - er alfa og omega:
Vil jeg deltage? Får jeg lyst at bevæge mig rundt? Er det nemt? Er det indbydende? Er det godt formidlet? Får jeg værdi for min brugte tid?
Vi har i vores virksomhed allerede afviklet de første mange digitale events.
Blandt andet har vi sat strøm til Copenhagen Pride Week 2020, livestreamet Ballard Power Systems internationale lancering af maritime brændselsceller, skabt et virtuelt showroom for en modekollektion i 2021, faciliteret DI Digitals årsdag samt konventer for virksomheder.
Noget at det, vi kigger ind i, er data.
For én ting er at få deltagere til at tilmelde sig – og få dem til at møde op, have en god oplevelse og ”gå” oplyste og informerede derfra.
Noget andet er at tage ved lære af de datapunkter, de efterlader:
Hvad virker, og hvad virker ikke? Hvordan konverterer det? Hvornår er der er nogen, der falder fra?
Det er data, der længe har været brugt på websites – men i det virtuelle univers kan vi kvalificere dataopsamlingen yderligere til at synliggøre kunderejsen.
Jeg er naturligvis interesseret i at høre andres perspektiver på oplevelsen af opblomstring i Coronaens skygge for også at få de positive historier frem i lyset.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.