Amerikanske Garmin er i fuld gang med at åbne for sine systemer og tjenester.
Det sker, efter en lang række af selskabets vigtigste tjenester i slutningen af sidste uge gik ned, da Garmin blev ramt af et stort ransomware-angreb.
Det kan du læse mere om her: Garmin ramt af stort ransomware-angreb: Lukker ned for tjenester over hele verden
Nedbruddet ramte en række af Garmins største GPS-baserede systemer, herunder Garmin Connect, der anvendes af ikke mindst sportsfolk verden over.
“Vi er glade for at kunne meddele, at en genåbning af Garmin Connect er på vej,” meddeler Garmin nu på sin Connecet status-side, som du finder her.
Det fremgår, at Garmin ikke kan åbne for alle tjenesterne på Garmin Connect samtidig.
Således er det i skrivende stund eksempelvis ikke muligt at installere ConnectIQ, mens der kan være forsinkelser og ‘udfordringer’ [‘challenges,’ kalder Garmin det, red] i en række andre services, herunder under Activity Details & Uploads, Strave, Wellness Sync og Garmin Coach.
Til gengæld er services som Garmin Golf, Garmin Dive, Reports, Dashborad og LiveTrack nu fuldt funktionsdygtige igen.
Garmin meddeler, at også alle tjenester under Garmin Aviation igen er i luften (som man siger). De tæller Garmin Pilot Apps, flyGarmin, Connext Services og FltPlan.com igen er fuldt funktionsdygtige efter nedbruddet.
Bekræfter for første gang
Garmin har desuden nu for første gang bekræftet, at selskabet blev ramt af et ransomware-angreb.
Selskabet meddeler, at det 23. juli blev ramt af ‘et cyberangreb, der krypterede nogle af vores systemer.’
“Mange af vores online-tjenester blev forstyrret - inklusive website-funktioner, kunde-support, kundevendte applikationer og kommunikation,” lyder det fra Garmin.
Selskabet begyndte omgående at genoprette skaderne, meddeler det.
Garmin meddeler, at der indtil videre ikke er tegn på, at angrebet har ramt kundedata - herunder betalingsoplysninger.
Desuden er funktionaliteterne i Garmin-produkterne ikke blevet ramt, meddeler selskabet.
“Det er kun muligheden for at få adgang til vores online-tjenester, der er ramt. De ramte systemer bliver nu genskabt, og vi forventer at vende tilbage til normal drift i løbet af få dage,” hedder det.
Garmin meddeler dog, at man må forvente forsinkelser, når man igen logger på, da det kan tage tid for systemerne at behandle backlog-data.
“Vi er meget taknemmelige for vores kunders tålmodighed og forståelse under denne hændelse,” skriver Garmin.
Du kan læse hele statusmeddelelsen fra Garmin her.
Læs også: