Et britiske advokatfirma har instrueret sine medarbejdere i at slukke for deres smarthøjttalere, når de i øjeblikket arbejder hjemmefra.
Det skriver erhvervsmediet Bloomberg.
Ifølge mediet har advokatfirmaet Mishcon de Reya, der blandt andet beskæftiger sig med erhvervsret, oplyst deres medarbejdere om, at de enten skal lukke eller deaktivere mikrofonen på højttalere, der udstyret med digitale assistenter som Amazon Alexa og Google Home.
Det skyldes at selskabet frygter, at følsomme samtaler om selskabets kunder kan blive kompromitterede.
Derfor oplyser selskabet ligeledes, at
den bedste løsning vil være helt at fjerne højttalerne fra deres arbejdsplads.
”Måske er vi en smule paranoide, men vi har brug for at have ekstrem høj tillid til denne type enheder,” siger Joe Hanckock, partner i Mischon de Reya, til Bloomberg og tilføjer
”Vi vil helst ikke løbe den slags risici.”
Læs også: Sådan sikrer du, at Apple, Amazon og Google ikke lytter med på dine samtaler
Ansatte har lyttet med på private samtaler
Smarthøjttalere bliver ofte aktiveret ved en fejl, hvor de dermed kan optage brudstykker af samtaler, og danske og internationale medier har tidligere afsløret, at projektansatte for flere store tech-giganter har haft adgang til private optalgeser fra smarthøjttalere.
Her har Apple, Google og Amazon haft folk ansat til at optimere brugeroplevelsen og gøre assistenterne mere præcise, men arbejdet har samtidig krævet, at de har haft adgang til optagelser fra private brugere.
Politiken har eksempelvis afsløret, at projektansatte hyret af Google og Apple har hørt og nedskrevet samtale fra danskeres smarthøjttalere og telefoner.
Joe Hancock fra Mischon de Reya oplyser dog til Bloomberg, at han største bekymring ikke er højttalere fra store og velkendte selskaber, men at han er endnu mere på vagt over for ansatte, der kan have billigere kopier med dårligere sikkerhed stående i hjemmet.