Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Er du klar til digitalisering efter corona?

Klumme: Der kommer en tid efter corona, hvor virksomhederne vil kigge efter effektiviseringer og om noget kan digitaliseres.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Der kommer en tid efter corona, hvor virksomhederne vil kigge efter effektiviseringer og om noget kan digitaliseres.

Digitalisering er vejen frem, hvis det gøres med omtanke og struktur.

Jeg vil angive hvor er det man skal have fokus for at digitalisering også bliver en succes og ikke ender i et dyrt IT-projekt - men derimod som optimering med færre hænder eller hænder, der kan bruges på noget andet og mere værdiskabende.

Lad os først se på mulighederne og områderne:

Kunderne:
Afhængig af hvilken branche man er i vil der ligge muligheder i, at kunderne kan lave selvbetjening.

Vi kender det mange steder med at man selv skal indrapportere via en formular, webshop og portaler.

Det er fint at udnytte disse muligheder hvis din kundeportefølje er klar til selv at hente deres seneste faktura eller bestille online.

Men der skal jo være en fordel for kunden – så inden i ruller selvbetjeningsportaler ud så vær sikker på kunden er med på rejsen og kan se en gevinst kontra for eksempel at ringe ind eller sende en mail. Husk internt at teste mange gange, så man frigiver et it-system, der er brugervenligt og intuitivt for kunden.

Leverandørerne:
En af de store udfordringer med leverandører er, at deres og vores ERP-systemer ikke spiller sammen.

Så når vi opretter en indkøbsordre i vores ERP og sender på mail, skal leverandøren jo også indtaste denne ordre i sit ERP.

Overvej om der skal laves en EDI-løsning og aftal for eksempel minimum således, at når din vare i dit ERP når under minimum-antal sendes en indkøbsordre afsted til leverandøren - så du når at få varen på lager, inden du render tør.

Disse integrationer skaber tættere bånd og afhængigheder men omvendt kan det blive en win-win for begge parter.

De kritiske processer:
Hvilke processer i din virksomhed forekommer hyppigst? Er det for eksempel salgsprocesser, igangsætning af produktionsordrer eller reklamationsprocessen?

Kortlæg de mest kritiske processer og find ud af hyppigheden. For eksempel hvorfor tastes de samme ting to gange? Måske en integration fra fødesystemet kunne spare tid og samtidig undgå fejl ved eksempelvis at indsætte ekstra automatiske kontroller.

Ansvarsskift giver spildtid:
I mange processer kan der være mange afdelinger involveret og ofte her ser vi en række optimeringsmuligheder.

Hvis man optegner den nuværende proces efter en værdistrømsanalyse vil man hurtigt kunne se, hvor er der stop eller tilbageløb.

Disse ting skal naturligvis angribes først. For hvorfor sker et tilbageløb?

  • Uklar proces
  • Dobbeltdata
  • Ikke ordentlig instruktion i processen af medarbejder
Husk at have kompetente folk, der kan gå ind og angribe hårdt på de processer, der er for manuelle.

Det kræver naturligvis mod, og at virksomheden giver lov til at få tingene kortlagt med digitalisering for øje.

Gode råd

- Analyser om dine kunder er klar til en digitaliseringsrejse.

- Sørg for at sikre, at dine systemer er brugervenlige, så processen kan køres igennem uden support.

- Er der EDI-muligheder med dine leverandører som kan give win-win?

- Undersøg frekvensen af de mest kritiske processer og analyser hvorfor.

- Kortlæg i dine processer hvor der sker mange ansvarsskift – da der kan ske unødige tilbageløb.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.