Ovenpå en storstilet satsning med egen app-butik, åbner den kinesiske mobil- og netværksgigant Huawei er ny front mod Google.
Efter at have åbnet op for App Gallery økosystemet som alternativ til Googles Play butik, vil den kinesiske telekæmpe udvide sin platform med egen søge-tjeneste, skriver finansmediet Forbes.
Huaweis pendant til Google søgning skal ikke alene leve på nettet, hvor den kan tilgås via en internet-browser, men også give Huawei mulighed for at tilbyde søgeresultater til blandt andet nyheds-, vejr-, rejse-, og medie-tjenester.
Med trækket vil Huawei løsrive sig yderligere fra Googles økosystem, i stor grad på grund af det verserende amerikanske forbud mod samarbejde med den kinesiske koncern.
Huaweis træk vil dog samtidig give Google en ny hovedpine i de markeder, hvor Huawei-smartphones er populære.
Selskabet er i dag klodens næststørste mobilproducent målt på styksalg.
Sådan fungerer Huawei Search
Ifølge mobilentusiast-mediet XDA Developers, eksisterer Huawei Search i øjeblikket i en beta-version.
Søgefunktionen beskrives som basal, men fungerende. Søgninger returnerer søgeresultater om blandt andet hjemmesider, videoer, nyheder og billeder. Vejrdata leveres af Huafeng-AccuWeather og leverer vejrudsigter i samarbejde med den kinesiske vejrtjeneste.
Avancerede søgefunktioner der matcher Googles stemmestyrede ’Assistant’ eller AI-genkendende Google ’Lens’ er altså ikke at forvente endnu.
Selve søgeresultaterne beskrives som værende unikke og matcher dermed ikke øvrige tjenester som Google, Yahoo, Bing, Duckduckgo, Yandex, Ask eller AOL. Det indikerer, at resultaterne ikke stammer fra nogen tredjepart men fra Huaweis egen indeksering af internettets indhold.
Tjenesten er drevet af Aspiegel Limited, Huaweis irske datterselskab, hvor GDPR-forordningen gør sig gældende.
I tjenestens dokumentation skriver Huawei, at brugerne har ret til at få afindekseret indhold, i henhold til GDPR-forordningens ’ret til at blive glemt’.
Lang vej endnu
Huaweis søgemaskine og søge-app er fortsat i udviklingsstadiet, men kan givetvis blive aktuelle 26. marts, hvor selskabet vil annoncere sin nye topmobil Huawei P40 Pro.
I selskabets hjemland, er Baidu den førende søgemaskine, mens Google er forment formel adgang til de kinesiske internetbrugere.
En priviligeret plads ombord på Huawei-enheder, vil dog pille søgegiganten ud i en tid, hvor EU-domstolen indstiller Google til at tilbyde konkurrerende søgemaskiner på Android-enheder med Googles Services ombord.
Se også: Google vil tage sig betalt for at foreslå alternative søgemaskiner på Android-smartphones