Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Tiderne skifter, og virksomhedernes fokus og muligheder må skifte med…

Klumme: Vi har kun set toppen af isbjerget. Virksomhederne har brug for hele tiden at tilpasse sig det aktuelle landskab i forhold til ændrede kundeforventninger, og teknologi vil spille en enorm rolle, når det gælder at hjælpe virksomheder med at transformere sig effektivt.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Det er ingen overdrivelse at sige, at det teknologiske landskab i 2020 har ændret sig enormt de seneste 10 år.

Kunstig intelligens, maskinlæring, IoT-teknologier, der kun var drømme for relativt få år siden, har nu et fælles sprog og har en konkret indflydelse på både vores personlige liv og arbejdsliv.

Væksten har gået hurtigt og 2020'erne vil være det tiår, hvor industrien vil reflektere over, hvor langt den er kommet, og beslutte - ud fra et etisk og kommercielt perspektiv - hvor den skal hen. Her er nogle af de udfordringer og muligheder, vi kan forvente i 2020.

Opbygning af tillid, informering af beslutninger

Betydning af tillid kan ikke undervurderes.

I en verden af falske nyheder, cybertrusler og misbrug af data er forbrugerne mere kræsne end nogensinde hvad angår de virksomheder, de vælger at samarbejde med.

Der er en stigende efterspørgsel efter etisk fremstillede produkter, og gennemsigtighed bliver pludselig et strategisk imperativ.

Blockchain begynder at spille en større rolle - og virksomheder og forbrugere er mere opmærksomme på præcist, hvor produkterne kommer fra og hvordan arbejdsforholdene har været for alle involverede undervejs.

Teknologien, der giver en uforanderlig registrering af alle berøringspunkter i en forsyningskæde, vil give forbrugere mulighed for at træffe bedre informerede valg om de mærker, de køber fra - hvilket giver virksomheder, der kan bevise deres etiske adfærd en konkurrencefordel.

Sådan sikrer man, at AI er godt for alle

Indtil nu har vi kun set begyndelsen af, hvad AI er i stand til. I det nye årti vil virksomhederne afdække den reelle værdi.

Fra sundhedspleje og produktion til bilindustri og landbrug. AI vil sprede sig over en række industrier, og hjælpe med at automatisere processer, sammenføre siloer, åbne op for ny indsigt - og på nogle områder endda redde liv.

Men AI er kun så intelligent som de mennesker, der anvender den. I dette årti vil virksomhederne blive seriøse med omskoling af personale - styrke dem med tekniske færdigheder og den opdaterede markedsindsigt, der er nødvendig for at blomstre i den digitale tidsalder.

At håndtere denne næsten løbske innovation vil også omhandle etik, da lovgiverne nu skal granske en sektor, der indtil nu har haft ringe regulering.

Privatliv, brug af data, sikkerhed, automatisering på arbejdspladsen - dette er blot nogle af de spørgsmål, der vil være i fokus.

Mere end nogensinde før vil samfundet kigge på den retning AI tager, og sammen beslutte, hvordan man bedst kan ændre denne, for at sikre, at den fungerer i alle menneskers interesse.

Prioritering af bæredygtighed

Bæredygtighed vil bevæge sig fra at være et “rart at have” element til en vigtig forretningsprioritet.

Debatten om klimaændringer og bæredygtigt landbrug har aldrig været mere intens. Som nævnt kræver både investorer og kunder større gennemsigtighed i virksomhedernes forsyningskæder - og i 2020 demokratiseres dette i form af kulstofregnskab.

Ligesom økonomi traditionelt har været set som indikatoren for en virksomheds sundhed, vil kulstofregnskabet fremoever tvinge virksomheder til at justere deres handlinger og aktiviteter, hvis de underpræsterer med hensyn til deres CO2-fodaftryk - uanset deres branche eller geografi.

Konklusion

Dette er kun toppen af isbjerget. Virksomhederne har kontinuerligt brug for at tilpasse sig det aktuelle landskab i forhold til ændrede kundeforventninger, og teknologi vil fortsat spille en enorm rolle, når det gælder at hjælpe virksomheder med at transformere sig effektivt.

Mere end nogensinde er innovation afgørende i dagens skiftende forretningslandskab.

Teknologi er nøglen til at holde trit med de øgede forventningerne. Udfordringen for virksomhederne nu er at kende deres marked - og deres kunder - godt nok til at gennemføre den reelle, rigtige og meningsfulde forandring, der i sidste ende vil give dem en konkurrencefordel.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.