Kunstig intelligens, eller AI, har ændret den måde, moderne virksomheder bliver drevet på, og teknologien bliver i tiltagende grad anvendt til at udføre helt centrale opgaver i virksomhederne.
Dette fænomen beskæftiger de to Harvard-professorer Marco Iansiti og Karim R. Lakhani sig med i deres nye bog ”Competing in the Age of AI”.
I kernen af den nye AI-drevne for virksomhed finder man ifølge de to forfattere den såkaldte AI-fabrik. Her er det kunstig intelligens, som driver virksomhedens ydelser og skaber værdi.
Det er f.eks. software og algoritmer, der bestemmer prisen på varer og matcher chauffører med kunder i Uber. Og når du snakker med kundeservice, kan det endda i virkeligheden være en robot, du har fat i.
Ved at skabe organisationer, hvis tjenester og værdi bygger på automatiseret dataanalyse, udviskes en stor del af de faktorer, som traditionelt har begrænset virksomheders vækst.
Processer baseret på kunstig intelligens er nemlig langt mere skalérbare end traditionelle processer. Og med den udbredte brug af data og kunstig intelligens, kan man lægge mere og mere præcise strategier for forretningens udvikling, end man før har været i stand til.
Men ifølge Iansiti og Lakhani er der også udfordringer ved de nye AI-drevne virksomheder. Kan AI og robotter for eksempel overtage almindelige menneskers jobs – og hvilke implikationer vil det have for vores samfund? Og hvad sker der, hvis vi overlader algoritmerne for meget til sig selv?
Fakta: Competing in the Age of AI: Strategy and Leadership When Algorithms and Networks Run the World. Forfattere: Marco Iansiti og Karim R. Lakhani. Harvard Business Review Press.