Nu har jeg jo aldrig set din IT-portefølje, så jeg kan ikke vide det med sikkerhed. Men statistisk set har vi svært ved at afvikle og nedlægge. Og lettere ved at tilføje. Og derfor gætter jeg på, at din IT-portefølje lider af svær overvægt. I hvert fald hvis du befinder dig i en virksomhed, der har mere end 8-10 år på bagen.
Senest læste jeg her i Computerworld at COOP har programmer kørende, de ikke ved hvad laver eller hvorfor kører. Programmer, der er over 50 år gamle. Jeg har en klar fornemmelse af, at COOP ikke er alene her. Og stor respekt for at COOP griber fat om nældens rod og insisterer på, at det skal være slut.
Intet kommer af ingenting – undtagen lommeuld: Således vidner en velpolstret IT-portefølje både om aktivitet og flid men ikke nødvendigvis om akkumuleret værdiskabelse. Lad os se på 1: Hvornår noget sandsynligvis ikke skaber værdi, og 2: Hvordan det opstår.
1: Touch pointets anatomi
Servicedesign er en super nyttig disciplin, også når det handler om at identificere værdiskabelse og fravær af værdiskabelse. En vigtig grundsten i servicedesign er touch points: Alle de steder kunden eller brugeren kommer i kontakt med din digitale service (eller dig) før køb, efter køb og under dagligt brug. Forstil dig en øst-vest akse viser hvor værdifuldt noget er for kunden/brugeren og en nord-syd gående akse, der viser, hvor højt kunden vurderer kvaliteten af servicen.
De ligegyldige touch points er ting, du ikke har gjort noget særligt ud af, og som ikke er vigtige for kunden/brugeren. Glem dem.
Kerne touch points er dem, du har gjort noget mere ud af, og som er væsentlige for kunden/brugeren. Hold fast i dem. Kritiske touch points er noget, du ikke har gjort nok ud af, men som er vigtigt for kunden/brugeren. Her skal du lave et indsatsområde. Overdrevne touch points er noget, du har gjort meget ud af, og som ikke er vigtigt for kunden/brugeren. Her skal du afvikle.
Nu tænker du måske: Overdrevne touch-points – hvorfor skulle man lave sådan nogle? Men det kommer vi nemt til, hvis vi lever i en veldrevet virksomhed med best practices, der understøtter at initiativer, der er dokumenteret lønsomme, får fortrinsret…og det lyder umiddelbart også meget fornuftigt.
2: Performance Oversupply
Her er det, at begrebet Performance Oversupply er nyttigt at kende:
Begrebet introduceres af Clayton Christensen i hans bog ”The Innovators Dilemma”. Kort fortalt går det ud på, at vores best practices tilsiger, at hvis vi kan dokumentere, at vi forbedrede funktionen A i produktet B sidste år og vi samtidig øgede vores salg – ja så får du lettere et JA til at gøre funktion A endnu bedre næste år end din kollega, der gerne vi prøve noget af, vi endnu
ikke har historiske tal på: Velafprøvede forbedringer får i al enkelhed bare lettere adgang til plads i budgettet. Også længe efter at produktet egentligt er ”godt nok”.
Og så er det, at vi pludselig står med en barberskraber med syv blade – fordi to blade var en markant forbedring i forhold til ét blad og tre blade var endnu bedre … men øget salg skyldes ikke nødvendigvis at markedet forlanger fem blade – det skyldes måske bare, at produktet allerede er rigtig godt og har været det, lige siden det tredje blad kom på!
Derfor er det sandsynligt at netop du – i kraft af at du sidder i en veldrevet virksomhed med styr på processerne – har at gøre med en IT-portefølje, der med fordel kan slankes. Fordi der er videreudviklet og forbedret på jeres digitale services længe efter, at de mødte markedets behov. Fordi processerne i project-boardet tilskriver en positiv business case. Og sådan en er meget lettere at fremtrylle, når den kan baseres på historiske tal, og tiltag vi har gjort før.
Kunder og brugere vil hellere have simplicity end noget som helst andet
En ekstra krølle her er, at kunder og brugere meget tit hellere vil have simplicity end noget som helst andet. Mange af os har oplevet, at en fortræffelig bank-app er blevet udskiftet med en ny super version, der kan en masse – og pludselig er den bare ikke smart mere.
Og en knastør konstatering her til slut: En service, der er videreudviklet på alt for længe, er bare ikke konkurrencedygtig. Den vil blive skiftet ud med konkurrentens service, der kan det halve og koster det kvarte.
Adskillige af verdens bedst sælgende bøger netop nu handler om, hvordan vi taber os: ”Sådan bliver du tynd og får succes”. Og måske skal vi overføre det tema til vores IT-portefølje. ”Sådan slanker du din IT-portefølje og får succes ” – det er ved at være årstid for den slags litteratur.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.