Hi-fi specialisten fra Struer må denne uge præsentere et kedeligt kvartalsregnskab, hvor selskabet må indkassere en tilbagegang på 30,3 procent i omsætningen i forhold til samme periode året før.
Nettoresultatet for kvartalet bliver et underskud på 106 millioner kroner, mere end en 20-dobling af sidste års underskud i perioden på fire millioner kroner.
Kvartalsresultatet lyder på 419 millioner kroner i omsætning for Q1 2019/2020 regnskabskvartalet mod 601 millioner kroner sidste år. Tilbagegangen er størst i EMEA og Asien markederne som går henholdsvis 37,5 og 33,9 procent tilbage.
I samme periode er Bang og Olufsen margin krympet fra 46,9 til 36,7 procent.
Mest drabeligt for selskabet er tilbagegangen i ’Staged’ kategorien, som halveres på et enkelt år med et styrt på 49,8 procent. Den kategori tæller selskabets fjernsyn og klassiske højttalerprodukter.
B&O oplever et mindre drastisk dyk i ’On-the-go’ samt ’Flexible Living’ afdelingerne som ryger henholdsvis 24,2 og 27,1 procent tilbage. Disse kategorier tæller mobile produkter som headsettet BeoPlay H9i samt højttalere som BeoPlay A9 og Beosound 2.
Til trods for de røde tal fastholder Bang & Olufsen forventningerne til 2019/2020 regnskabsåret.
Bang og Olufsens administrerende direktør Henrik Clausen siger til Børsen, at kommende produkter vil bære en stor del af den fremtidige omsætning:
”Men forudsætningen er selvfølgelig, at vi kan levere på produktlanceringerne og transformationen af butiksnetværket. Vi forventer, at 25 pct. af omsætningen i år vil komme fra nye produkter, så det kommer til at blive afgørende vigtigt for os," siger han.
Se også: Lækkerier til ørerne: Her er efterårets mest lovende lydnyheder