Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Virksomheder har i årevis arbejdet på at optimere deres organisationer. Typisk med fokus på opgaven. Men det ændrer sig og det ændrer sig hurtigt. Og det er en positiv udvikling. For det nye fokus er på netværk og samarbejde på tværs.
Det mest interessante er, at det rent faktisk samtidig har en positiv effekt på produktet eller resultatet, om man vil.
En sundere organisatorisk tilgang i stedet for en silo-opdelt tilgang, hvor hver enkelt division, team eller individ holder sig inden for sine egne rammer med fokus på opgaven, selvom tværgående samarbejde kunne give en bedre løsning.
Man ser det også uden for virksomhedernes interne struktur: Koncerner arbejder sammen om at udvide potentialet og markedet for deres produkter. Der er en grund til at partnerskaber er det nye sort. Men det bør det også være internt.
To store muligheder
Der ligger to store muligheder gemt i en netværksbaseret organisation.
Den ene er, at det kan bidrage til en organisation, hvor de bedste ideer bliver båret frem og fulgt til dørs.
Den anden er, at virksomheden bliver løftet i forhold til kultur og til det, at arbejde “purpose-driven” - altså drevet af, at organisationen arbejder med noget meningsfuldt, fra en medarbejderbetragtning, noget de kan relatere til, føle sympati over for og ikke mindst føle ansvar.
Udviklingen er helt naturlig.
Udover at medarbejderne performer bedre og er mere loyale, når de ser en mening med deres arbejde, og ikke mindst hvad deres arbejdsplads repræsenterer, er der de strukturelle ændringer, som de moderne organisationer står over for med fleksible medarbejdere og lokationer.
Jeg tænker på, at man arbejder på farten, hjemmefra med videre.
Kalder på ny ledelseskultur
Det kalder på en ny ledelseskultur, mere flad og med mulighed for løs tilkobling til virksomheden og med mulighed for at give medarbejderne inden for netværket mulighed for autonomi, selvstyre til at tage beslutninger og agere.
Autonomi og mulighed for at kunne tage beslutninger baserer sig på informationer og indsigt.
Den indsigt kommer fra alle retninger - kollegaer, eksterne samarbejdspartnere, AI. Listen er lang.
Men målet er: Tilfredse kunder og virksomhedens eksistens - med mulighed for at skabe en positiv fremtid for både medarbejdere og omverden.
Kunderne vil have, at virksomhederne opfører sig bedre og gør sig umage for at få dem til at være loyale. Medarbejderne er også kunder, og hvorfor skulle de have et anderledes syn på det sted, de arbejder?
Samtidig er millenials i en lind strøm på vej ud - eller allerede etableret - på arbejdsmarkedet, men med en helt anden baggrund og forventninger end de generationer, der aktuelt sidder på ledelsesposterne.
Millenials vil for eksempel helst undgå at sidde på et fast kontor. De vil arbejde fra det sted, de vælger.
Og lad os ikke glemme Generation Z (født mellem 1998-2016).
En undersøgelse fra rekrutteringsfirmaet Monster viser, at flertallet er klar til at arbejde længe - også i weekenderne, mod en bedre løn.
Det perfekte job vejer også tungere end det perfekte parforhold, og de er klar til at flytte for at finde det rette job. For Generation Z er orden, struktur og jobsikkerhed stærke faktorer.
Fremtiden for virksomhederne er at få disse to generationer til at spille sammen.
Og deres ønsker til en god organisation er ikke nødvendigvis ens, når det gælder de fysiske rammer og struktur - men ønsket om “purpose”.
Målet er at give dem frihed og fleksible rammer til at løse opgaverne som de ønsker.
Så fremtidens vigtigste strategiske overvejelser for ledelsen er ikke længere de klassiske dyder. På top tre-listen er nu evnen til at skabe mening og konsensus. Har man succes med det, løser opgaverne næsten sig selv, bliver løst bedre og medarbejderne har det bedre. Det giver mening for mig.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.