Godmorgen og velkommen til ugens sidste morgen-briefing her fra Computerworld.
Vi lægger ud med at se på den nye metro i København, Cityringen, der åbner om otte dage. Her ser det umiddelbart ud til at blive svært at kommunikere med omverdenen, mens man suser afsted under byen.
Næste stop bliver hos Amazons Jeff Bezos, der har været ude med et ambitiøst klima-mål, der blandt andet byder på en massiv investering i 100.000 eldrevne varevogne.
Rigtig god læselyst og god weekend, når du kommer så langt.
Københavns nye metro åbner uden mobildækning
Om 9 dage åbner Københavns nye metro - Cityringen.
Men når dørene slås op, er det hverken muligt at sms'e, ringe eller bruger internettet på store dele af strækningen.
Det skriver Politiken.
Den nye Cityring består af 17 stationer omkring i København og strækker sig over 15,5 kilometer, hvor der kun er meget begrænset mobildækning.
Det fremgår af et brev, skriver mediet, som fire af landets største teleoperatører har sendt til Metroselskabets ejerkreds, der består af transportministeren, Københavns og Frederiksberg Kommune.
"Det er selvsagt en problematisk situation, idet alle mobil- og metrobrugere har en naturlig forventning om, at der er mobildækning i et nyt og højprofileret byggeri som Cityringen, og at det er muligt at foretage mobilopkald, købe online-billetter, kontakte 112, bruge apps m.m.", lyder det i brevet fra topdirektørerne i TDC, 3, Telia og Telenor, skriver Politiken.
Amazon skruer heftigt op for klima-mål
E-handelsgiganten Amazon sætter turbo på kampen for klimaet.
Det skriver Bloomberg News.
Det Jeff Bezos-ledede selskab har nu lovet at leve op til kravene i Paris-aftalen fra 2015 - blot ti år tidligere, end hvad aftalen dikterer.
Som situationen er i dag, så dækkes 40 procent af Amazons energiforbrug af vedvarende energi. Nu lyder udmeldingen, at det tal skal løftes til 80 procent i 2024 og i 2030, skal det være 100 procent.
"Vi vil flytte os til den forreste linje. Vi vil være ledere," fortalte topchefen Jeff Bezos på et pressemøde i Washington torsdag ifølge mediet.
Amazon har blandt andet bestilt 100.000 elektriske varevogne fra Rivian, hvoraf de første leveres i 2021, hvilket er et initiativ for at nå målene.
Handelskrig får Apples brand til at blegne i Kina
Den verserende handelskrig mellem Kina og USA har sat sit præg på et verdens mest værdifulde selskaber, Apple.
Ifølge en undersøgelse fra Bloomberg News er Apple-brandet faldet fra en 11. plads til en 24. plads i den årlige rapport over de største brands i Kina.
Mediet kæder handelskrigen sammen med det faktum, at brandet skrumper i Kina.
Inden handelskrigen brød ud, lå Apple helt oppe på en femteplads i Kina i 2017, fremgår det.
Apples største konkurrent på netop det marked, er kinesiske Huawei, som samtidig er rykket op ad listen til en andenplads.
Huawei suspenderet fra internationalt cybersikkerheds-forum
Det kinesiske selskab Huawei er blevet suspenderet fra det internationale cybersikkerheds-forum kaldet First.
Forummet består af virksomheder, regeringer og eksperter, der modarbejder overtrædelser af cybersikkerhed og hacking på internationalt plan.
Det skriver The Wall Street Journal ifølge Ritzau.
Kinesiske Huawei har valgt ikke at kommentere på suspenderingen, men de oplyser til det amerikanske medie, at USA bruger alle tiltængelige midler til at stoppe Huaweis forretning.
Som følge af suspenderingen kan Huawei heller ikke deltage i møder omrking softwarefejl, hvilket kan gøre det sværere for selskabet at fikse problemer i egne systemer, lyder det.
First arbejder stadig sammen med amerikanske embedsmænd for at få ophævet suspenderingen af Huawei, skriver mediet.
Atea indgår ny aftale med softwareselskab
Atea har entop indgået en ny aftale med Puzzel, der er leverandør af kontaktcenterløsninger.
Det skriver Puzzel i en pressemeddelelse.
Aftalen er todelt, da Atea i fremtiden vil anvende Puzzels cloud-baserede kontaktcenterløsning i deres egne kontaktcentre i Norden og Baltikum. Samtidig vil Atea bruge Puzzel som partner til levering af kontaktcenterløsninger til Ateas egne kunder, fremgår det.
”Vi er virkelig glade for og stolte over at kunne levere kontaktcenterløsninger til Atea, en af Nordens største teknologivirksomheder og samtidig indgå en partneraftale med dem. Vi står nu ved indgangen til en langvarende og tæt relation mellem vore to virksomheder, og vi er allerede i fuld gang med at sætte Ateas interne kontaktcenterløsning i drift”, skriver Gunnar Aasen, kommerciel chef i Puzzel.