Flere hundrede danske Telenor-kunder er blevet snydt af selskabets egne medarbejdere, skriver Ekstra Bladet.
Det erkender Telenor selv, efter at selskabet har kulegravet sagen, der egentligt begyndte med en enkelt sag om snyd i en butik i Hundige uden for København.
Her har Telenor nu bortvist en chef og tre ansatte.
Nu erkender juridisk direktør i Telenor, Mette Eistrøm Krüger, at der har været tale om snyd og fup af flere hundrede Telenor-kunder. I nogle tilfælde er kunder blevet snydt for op mod 20.000 kroner.
Problemet er størst i Telenor-butikker i Københavns-området.
Hun kalder til Ekstra Bladet sagen for ‘sindssygt pinlig,’ ligesom hun siger, at selskabet ikke har kunnet forestille sig, at nogle medarbejdere har været klar til at ‘snyde så bevidst.’
“Vi har lavet en undersøgelse af samtlige 57 butikker og gennemgået mere end 100.000 transaktioner. Og vi kan nu se, at vi har et par hundrede kunder, som potentielt set har været i en situation, hvor de er blevet udsat for et oversalg eller regulært snydt af vores medarbejdere,” siger hun.
Telenor vil nu ændre sine kontrolsystemer og stramme op på kulturen i selskabet.
Ifølge Ekstra Bladet har Telenor-medarbejderne blandt andet løjet om tilbud og bedraget ved at tilføje flere abonnementer til købet uden kundernes vidne, ligesom der er blevet forfalsket underskrifter.
Desuden er kunderne blev udsat for det, der kaldes for ‘groft oversalg’ med tjenester og lignende, som de ikke har brug for.