Godmorgen her fra Computerworld til endnu en morgen-briefing, der guider dig sikkert gennem dagens første overblik over de korte it-nyheder.
Vi begynder dagens gennemgang med et opkøb i den danske it-branche.
Norris Print-Tech overtager konkurrent
Det danske selskab Draupnir er blevet overtaget af konkurrenten Norris Print-Tech, der fra 1. spetember overtager alle aktiviteterne i selskabet.
”Vi glæder os til at tage fat på masser af spændende projekter sammen med vore nye kolleger. Samtidig får vi tilført nogle ekstra kompetencer på både salgs- og servicesiden. Dermed kan vi tilbyde både nye og gamle kunder et endnu dybere og bredere produktsortiment, men allervigtigst stadig med den grundighed og service, som både Norris Print-Tech og Draupnir er så kendt for,” udtaler Jacob Norris, CEO for Norris Print-Tech A/S, i en pressemeddelelse.
Begge virksomheder arbejder inden for stregkodeløsninger. Med overtagelsen håber de to selskaber på at kunne styrke sin position på markedet yderligere.
CEO-fraud koster dansk kirke-organisation en million kroner
Danske Kirkers Råd er blevet svindlet for knap en million kroner gennem CEO-fraud, hvor it-kriminelle har udgivet sig for at være generalsekretæren.
Det skriver Kristelig Dagblad.
En økonomimedarbejder fik i løbet af sommeren tre hastemails fra en, der udgav sig for at være organisationens generalsekretær.
På den måde lykkedes det at få Danske Kirkers Råd til at udbetale 997.000 kroner til de it-kriminelle fra organisationen.
“Denne type it-svindel er desværre velkendt og rammer ifølge politiet både store og små organisationer. Vi plejer at have fuldstændig skarpe procedurer, hvor alle bilag skal tjekkes før en overførsel. Men af en eller grund har medarbejderen troet, at han kommunikerede med generalsekretæren, og banken har heller ikke stillet spørgsmål ved de tre overførsler,” siger formand for Danske Kirkers Råds og biskop over Roskilde Stift Peter Fischer-Møller til avisen.
Hitachi slår sig sammen med dansk konsulenthus
Det USA-baserede selskab Hitachi Vantara har indgået et partnerskab med det danske konsulenthus Accobat.
Som dansk bI- og analytics-leverandør skal Accobat være med til at styrke Hitachis Pentaho-løsninger på det danske marked, skriver de to selskaber i en pressemeddelelse.
"Pentaho-løsningen kombinerer IoT-analytics, Big Data-analytics og BI og giver mulighed for at benytte alle typer data. Pentaho er platformsuafhængig og kan eksekveres på alle platforme. Samtidig har løsningen formentlig markedets største arsenal af dataconnectors," siger CEO i Accobat, Mikael Iuel-Brockdorff ifølge meddelelsen.
Også hos Hitachi glæder man sig over det kommende samarbejde med det danske konsulenthus.
"Vi har en meget ambitiøs partnerstrategi, der skal sikre, at vi kan skalere tilfredsstillende. Accobat er blandt de største og bedste leverandører af skræddersyede BI- og Analytics-løsninger i Danmark," lyder det fra managing director i Hitachi Vantara Danmark, Merete Søby.
It-giganter blandt de stærkeste brands: I Danmark halter de stadig efter
De udenlandske it-giganter som Facebook, Google og Amazon er blandt de virksomheder med det bedste image blandt forbrugerne.
Det viser en opgørelse fra meningsmålingsinstituttet YouGov.
Google ligger helt i toppen efterfulgt af Whatsapp, Youtube, Samsung og Facebook på de efterfølgende pladser.
Nagative historier om misbrug af data har tilsyneladende ikke skadet virksomhedernes image blandt de internationale forbrugere mere, end at de fortsat giver selskaber en topplacering.
Blandt de danske forbrugere scorer Lego den højeste placering. Herefter følger Rema1000 og Mobile Pay, der sammen med Samsung og B&O er de eneste it-virksomheder i den danske top-10.
Listen er lavet ud fra en række parametre som blandt andet kendskab til virksomheden