ComputerViews: Hos Københavns Kommune står it-afdelingen parat til at hjælpe forretningen, før forretningen selv er klar over behovet.
I Salling Group er it-landskabet fuldstændigt renoveret, og en komplet digitalisering af 30.000 årlige ansøgninger har sparet titusindvis af timer.
Saxo Bank har sat et internationalt stjernehold, som skal drive finansvirksomhedens it i skyen, så ambitionerne om voldsom vækst i Asien kan indfries.
Og hos Bunker Holdning er it-afdelingen godt i gang med at digitalisere et analogt marked for virksomheden med en omsætning på hele 54 milliarder.
Det er vidt forskellige virksomheder, men de har en fællesnævner:
I spidsen for indsatsen står en af de nominerede til Årets CIO 2019: Stig Lundbech i Københavns Kommune (som vandt prisen i år), Alan Jensen hos Salling Group, Ashok Kalyanswamy hos Saxo Bank og Peer Omann hos Bunker Holding.
Jeg har personligt haft fornøjelsen af at møde dem alle over de seneste uger og hørt om deres mål, deres planer og deres resultater.
Og så taler de alle om én bestemt ting: Medarbejdere.
Motiverede medarbejdere er nøglen
Både Stig, Alan, Ashok og Peer har planer, mål og ambitioner, der kun kan indfries med de rette motiverede medarbejdere.
Derfor fylder synlig ledelse, rekruttering og talentudvikling godt op i deres kalendere.
Årsagen er selvfølgelig den voksende kamp om talenterne.
Men det skyldes også, at de mange ændringer og det opskruede tempo kræver, at alle er dedikerede til kendte og klare målsætninger.
Det har også har betydet, at organisationerne har måttet sige farvel til medarbejdere igennem årene, efterhånden som kravene til omstillingsparathed og kompetencer ændrer sig.
Fokus på medarbejdere går igen hos Image-vindere
Netop det fokus på medarbejdere går også igen i Computerworlds nylige Image-undersøgelse i it-branchen.
Her vurderede de knap 900 it-professionelle brugere og kunder, at kvaliteten af leverandørens medarbejdere var vigtigere end både pris, produkt og topledelse.
En pointe, som Cisco, NNIT og Devoteam, der alle scorede højt i undersøgelsen, ved flere lejligheder efterfølgende har uddybet: Deres succes er skabt af medarbejdere og deres kompetencer.
Det burde ikke være en overraskelse. Men det kan tilsyneladende ikke siges for tit.
Heller ikke af top-CIO’er.