Det var en erfaren direktør SAP i Norden og Baltikum landede, da Marika Auramo midt i januar kunne sætte sig for bordenden.
Inden den nye nordiske rolle har Marika Auramo, siden ansættelsen i 1999, været rundt i næste hele SAPs store udbud af produkter og services. Senest som global ansvarlige databaser og platform, et af SAPs største forretningsområder. Og inden da med roller inden for både salg og SAPs omfattende konsulentforretning.
Det er dog ikke kun Marika Auramo der har skiftet opgaver undervejs, fortæller direktøren da Computerworlds møder hende på SAPs netop overståede Executive Digital Exchange i København:
”Den største forskel fra den gang og nu er, at vi i dag er meget globale hos SAP. For 20 år siden var vores udviklingsafdeling centraliseret i Tyskland, men nu har vi dygtige ansatte uanset hvor i verden de kommer fra. Vores Hana-udvikling sker ikke bare i Tyskland, men vi har også store udviklingscentre i Korea, Indien og Canada."
”Man kan sige, at den gang var vi mest et tysk firma – og at vi dag stadig er et europæisk firma, noget vi er meget stolte af hos SAP. Vi er måske det eneste succesfulde globale softwarefirma med europæiske rødder - alle de andre er jo fra USA.", fortæller SAP-direktøren og fremhæver SAPs Experience center på Østerbro og et talentprogram for studerende, som to succesfulde danske initiativer, der har skabt opmærksomhed ud over landegrænserne.
Konsoldiering og cloud-eftertanke på programmet
I den nære fremtid er der dog især to trends, som den erfarne direktør hører fra kunderne: En ny fokus på it-konsolidering og en mere moden tilgang til clouden.
"Det vi oplever nu, er at kunderne er interesseret i en mere agil måde at implementere og arbejde på. Men også at de på samme tid efterspørger løsninger og viden der er målrettet til netop deres sektor - uanset om det er cloud eller i det lokale datacenter." , fortæller Marika Auramo og fortæller at de målrettede løsninger ikke er det samme som særligt udviklede løsninger:
"De seneste uger har jeg besøgt en del kunder her i norden. Og alle talte om at vende tilbage til en eller anden form for standard. Så den store opgave er hvordan vi både standardiserer og harmoniserer - og samtidig opfylder kundernes ønske om individuelle produkter.", uddyber Marika Auramo og fortæller at selv forretningsenhederne hos kunderne nu er ved at indse, at it-standardisering kan bringe forretningsmæssige fordele.
Clouden brød med 20 års konsolidering
De seneste års hastige skifte til cloud-løsninger har dog, ifølge Marika Auramo, ofte skabt mere komplicerede miljøer hos mange virksomheder:
"I USA har mange firmaer de seneste 20 år investeret store summer på at strømline og konsolidere deres it-setup. Men de sidste fem år har de så rullet mange forskellige cloud-løsninger ud. Og lige pludseligt har de igen fået nogle ret komplekse it-miljøer.”, fortæller Marika Auramo om de udfordringer, som hun oplever hos mange kunder - og som der erfarne direktør kun mener vil blive større med tiden:
"Lige om lidt kommer alle mulige data fra IOT-enheder også væltende. Så spørgsmålet er hvordan du designer en arkitektur hvor du kan anvende dine data til at træffe bedre beslutninger?", spørger Marika Auramo og erkender, at det ikke gør it-opgaven lettere:
"Jeg er klar over at det stiller store krav til kunderne. Derfor har vi også talt med mange kunder om at bygge en eller anden form for referencearkitektur. Det handler jo også om hvordan de kan få bragt de it-investeringer, som de allerede har foretaget, mere i spil på en mere moderne måde. Det er ret komplekst, men der også rigtigt mange muligheder i det arbejde, hvis du kan løfte opgaven.", slutter SAP-direktøren.
Hos FLSmidth har konsolideringen været i gang i et stykke tid: Det kan du høre mere om i podcasten "Tech fra Toppen", hvor CIO Mads Madsbjerg Hansen fortæller om erfaringerne fra flere års global it-konsolidering