Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Verdens ultimative mobilmesse Mobile World Congress (MWC) 2019 er netop gået i gang. Årets officielle tema er ‘Intelligent Connectivity’ i forhold til IoT, AI, 5G og hardware, som kommer til at transformere industrien.
Inden for dette tema forventer vi at se to kerne-trends: synlig versus usynlig innovation. Alle de mikrotendenser, der er udstillet i år på MWC, vil i endnu højere grad end nogensinde tidligere falde inden for disse to områder.
Det betyder, at besøgende i år er nødt til at navigere mellem det meget håndgribelige og det mere ambitiøse (og mindre håndgribelige/visuelle) for at få et indblik i, hvad der kommer til at ske i 2019.
Usynlig innovation
De usynlige innovationer kommer til at være de sværeste at illustrere på årets MWC-messe på trods af, hvor vigtige de er.
Markante forbedringer af stemmestyringsalgoritmer eller 5G-fremskridt, opnået under laboratoriebetingelser, er kritiske for industriens fremtid og vil blive diskuteret bredt.
Dog betyder vanskeligheden ved at vise dem frem, at disse fremskridt vil forblive bag lukkede døre eller alene overladt til gæsternes fantasi.
Stemmestyring overalt
Der vil blive skruet betydeligt op for stemmestyringsteknologien på dette års MWC.
Det skyldes aggressive tredjeparts-integrationsstrategier fra 'the big three' inden for smart assistance-området.
Alexa, Siri og Googles assistenter bliver i stigende grad integreret ubemærket i en overflod af tredjeparts teknologi-brands og produktkategorier samtidig med, at back-end funktionerne forbedres.
På CES fik vi en forsmag på udviklingen inden for stemmestyring og forbrugergadgets (tænk: Alexa-integrerede toiletter). Det bliver interessant at se hvilken spiller, der indtager førerpositionen på stemmestyringsfronten. Forbundne hjem, mobilitet og business udgør slagmarken i 2019.
5G hype
5G nærmer sig med syv-mile skridt. Med "mainstream"-lanceringen, der forventes til næste år, bliver det interessant at se, hvordan virksomhederne forbereder sig.
Det er værd at holde øje med hardware og implementeringsdetaljer, som bliver diskuteret på MWC, da det kunne give en god indikation af 5Gs fremtidige retning.
Der er en tydelig tendens blandt serviceudbyderne til, at de hver især vil være den, der vinder 5G-kapløbet uden, at de helt forstår banens form, længde eller terræn.
Den mest rammende indikation af dette vil være deres manglende evne til at demonstrere konkrete applikationer på MWC, fordi infrastrukturen simpelthen ikke er bygget endnu.
Det vil også være interessant at se, hvordan dette understøtter mobilitet, da mange af teknologierne omkring selvkørende biler og smart cities er baseret på 5Gs succes. Samtalerne på MWC vil få mere dybde i takt med, at erfaringerne med teknologien begynder at indfinde sig på tværs af forskellige industrier som produktion, transport og sundhed.
Stilheden bliver i stigende grad valgt til
Et voksende antal mennesker siger i højere og højere grad fra over for kulturen om altid at være på.
Og i takt med at forbrugerne opsætter flere barrierer mellem dem selv og digitale teknologier, er virksomhederne nu endelig begyndt at være mere imødekommende over for dem, der vælger stilhed i en meget larmende verden.
Der er nogle få ventede forbrugertilbud på MWC, som har til hensigt at minimere kravene til forbrugerens opmærksomhed, og som også begrænser dataudtræk og anvendelse. Det bliver interessant at se, hvilke udstillere på MWC der taler ind i denne tendens på et mere langsigtet plan.
Synlig innovation
Synlig innovation drejer sig om udvikling som fx devices uden knapper eller foldbare telefoner.
Disse ting er kun mulige gennem fysiske eksempler af ny teknologi – og dem vil der være masser af på MWC. Disse åbenlyse eksempler på synlig forandring i design og hardware er ofte lette at forklare og vise frem.
Foldbare telefoner
Foldbare telefoner er måske visuelt den mest slående nyhed, der forventes at være på messen i år.
Og nogle af producenterne lykkedes med skabe et større postyr under CES, da de blev fremvist i al hemmelighed for nogle udvalgte virksomheder.
Og med lidt flere telefon-producenter i år på MWC, der har foldbare telefoner med, så kan vi forvente en række eksempler på, hvad fremtiden bringer inden for netop dette område.
Det rejser dog også spørgsmålet om, hvorfor de foldbare telefoner har fanget vores interesse?
Andre foldbare devices har endelig fundet frem til deres ’killer application’ ved at placere forbrugerbehovet i hjertet af løsningen.
For eksempel gik det foldbare fjernsyn fra at være en tidligere lidt fjollet løsning til nu at være svaret på en rigtig udfordring for mange forbrugere.
Når TV’et nu kan rulles ned i en tilhørende kasse, fjerner det TV’et som et designmæssigt udfordret alter i ethvert lokale.
Design og teknologi går dermed hånd i hånd. De foldbare telefoner ser dog ikke ud til – indtil videre – at indfri en designudfordring som den med TV’et. Forhåbentlig kommer vi til at få et indblik i, hvad det er for forbrugerudfordringer disse nye devices prøver på at løse, eller om det blot er innovation for innovationens skyld.
Mobiltelefonens exit som controller
Ideen om, at mobiltelefonen ikke længere er folks foretrukne interface til alt, er en trend, der langsomt men sikkert vokser frem.
Forvent derfor at se en vækst i antallet af gadgets og andre enheder, som er anvendelige til blot én eller få ting, så man ikke er så afhængig af telefonen. Vi vil se konkrete eksempler på dette til hjemmet, men de kommer også til forretningsmiljøer.
Vi ser allerede et typisk eksempel på dette inden for connected homes. Hvis det for eksempel er lettere at styre hjemmets TV, lydsystem eller lys med en central native enhed i hjemmet, så ser vi flere forbrugere vælge denne løsning.
Ironisk nok kan revolutionen inden for forbundne enheder faktisk være en trussel mod mobiltelefonens dominans. Lige så snart alle enheder kan forbindes med hinanden og kontrolleres via stemmestyring, så er mobiltelefonen ikke så afgørende som rygraden i løsningerne.
Forvent mange robotter
At forudsige tilstedeværelsen af robotter på MWC er lige nøjagtig så revolutionerende som forudsigelsen af, at der vil være telefoner på messen.
Der vil være en overflod af maskiner, som løser en enkelt opgave med en begrænset selvstændighed. På trods af dette så er det måske på tide at erkende, at definitionen af, hvad en robot er, er blevet strukket lidt vel meget i forhold til den reelle betydning af ordet.
Tag for eksempelv brødmaskinen ’Breadbot’, der blev fremvist på CES.
Ved at bruge ordet ’robot’ i navnet opnåede produktet en massiv marketing hype, men produktet fortjente ikke robot-tilnavnet.
Virkelige robotter kan programmeres til at løse en række opgaver og derefter løse dem med minimal menneskelig indblanding.
Maskiner med en enkelt funktion, der kalder sig selv for ’robotter’ er måske nok ved langsomt at indtage forskellige brancher, men forvent et væsentligt højere niveau med de sande robotter, som i fremtiden kommer til at løse en række opgaver med et opdateret design.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.