Mens smart-højttalere er en relativ ny enhed i de danske hjem, med lanceringen af den dansktalende Google Home højttaler sidst i 2018, er de ved at blive hvermandseje i smarthøjttalernes hjemland, USA.
Der er mere én ud af fire voksne amerikanere nu i nærkontakt med en smarthøjtaler. Det er 40 procent flere end sidste år.
Det fastslår en ny rapport fra det tyske assistent-fokuserede medie Voicebot.ai, der kortlægger amerikanernes brug af de intelligente højttalere.
Amazon fører, men bliver indhalet
Selskabets undersøgelse viser samtidigt, at Amazon fortsat dominerer i kampen om amerikanernes hjem ved at være tilstede i over tre ud af dem hjem med deres ’Echo’ smart-højttalere, langt foran Googles ’Home’ markedsandel på 24 procent.
Set i forhold til sidste år, er Amazons dominans aftagende. Hvor Amazon tidligere løb med 72 procent af markedet, er deres andel nu nede på 61 procent.
De øvrige højttaler-producenter som Apple med deres ’HomePod’ og Sonos med deres ’One’ vinder også terræn. Sammenlagt tegner ’øvrige producenter’ kategorien for 15 procent af markedet mod under ti procent i fjor.
Væksten i antallet af smarthøjttalere er en del af en større trend for stemmebetjente assistenter, som kan tilgås på tværes af enheder, fra smartphones over pc’er og bilens infotainment system.
Ifølge seneste tal fra Juniper Research forventes antallet af enheder med digitale assistenter ombord at eksplodere i de kommende år.
I 2023 estimeres antallet af lyttende smart-enheder overstige antallet af mennesker på kloden med otte milliarder enheder i brug. Ved udgangen af 2018, var over 2,5 milliarder stemmestyrede enheder i brug, vurderede analyseinstituttet.