GPS-tjenester som Google navigationsapp ’Google Maps’ er ikke altid præcise nok i bybilledet, hvor bygninger kan snyde GPS-signalet i en sådan grad, at mobilen får svært ved at igangsætte navigationen.
Et klassisk scenarie er når smartphonen fortæller man skal mod nord, men hvor man som bruger ikke aner, hvilken retning det er.
Ved hjælp af Googles Street View og det, selskabet kalder ’Visual Postioning Service’, tilsat en god portion maskinlæring, kan kameraet i ens mobil lave om på den forvirring.
Systemet sammenholder det kameraet på mobilen ser, med det selskabet har liggende af billeddata på Street View-serverne til at bestemme ikke bare hvor enheden er, men også hvilken vej den peger.
Særligt anvendeligt i storbyer
Teknikken er ifølge Googles AI-blog mere præcis end det GPS-satellitter kan levere, særligt i tætpakkede storbyer som New York og San Fransisco, hvor det kan være utrolig svært at få et entydigt GPS-signal på grund af højhuse, der både reflekterer og blokerer satellitternes signal.
Man kan hurtigt fejlagtigt blive placeret på den forkerte side af vejen, noterer selskabet.
GPS-signalet kan samtidig ikke bestemme i hvilken retning en enhed peger – en essentiel information, når der skal navigeres i byen. Her hjælper det ikke, at kompasset ombord på mobilen kan narres af lokale forstyrrelser i magnetfeltet fra biler, rør, bygninger eller selve enheden.
Se også: I 2018 bliver GPS'en i din telefon super-præcis
Udvidet med augmented reality
Med VPS slået til, arbejder Google samtidig på tilbyde et ’augmented reality’ lag over Street View sceneriet, som indikerer til brugeren i hvilken retning, der skal gås eller køres.
Google pointerer her, at en udfordring er at genkende hvilke dele af omgivelserne som er permanente, for bybilledet kan have ændret sig, siden Googles særlige Street View-biler har foreviget omgivelserne.
De første brugere, der kan få glæde af Googles nye features, bliver udvalgte Maps-superbrugere Googles ’Local Guides’.
Mens Google arbejder på at benytte omgivelserne til at positionere enheder og bestemme i hvilken retning de peger, kan de nyeste bluetooth-standarder, version 5.1, på sigt også være med til at assistere med præcis navigation i bybilledet.
Herhjemme testes i øjeblikket det udvidede GPS-system, med det såkaldte TAPAS-system, som i sammenspil med de nyeste lokalisationssatellitter og basestationer kan give placeringsoplysninger ned til en enkel centimeter.