Accenture er det mest værdifulde varemærke, når det kommer til it-servicevirksomheder.
Det fremgår af en rapport fra strategi- og analyse-virksomheden Brand Finance, der hvert år rangerer de 500 mest værdifulde brands i verden.
Ifølge Brand Finances beregninger er Accentures brand steget med 56 procent i værdi siden 2018. Det betyder, at brandet Accenture lige nu er 26,3 milliarder dollars svarende til knap 173 milliarder kroner værd.
Accenture omsatte i 2018 for 39,6 milliarder dollar og har globalt næsten 470.000 medarbejdere heraf knap 600 i Danmark.
Samtidig må IBM i år se sig hensat til andenpladsen med en brandværdi på 20,4 milliarder dollars svarende til omkring 134 milliarder kroner.
Ifølge Brand Finance bør IBM fokusere på at udvikle nye teknologier så som cloud og sikkerhedssoftware i stedet for ældre forretningsenheder, hvis IBM skal gøre sig forhåbninger om at øge sin brandværdi i de kommende år.
Læs også: IBM leverer solidt regnskab: Øger omsætningen for første gang i otte år.
På tredjepladsen finder vi indiske TCS, hvis brandværdi er under halvt så meget værd som Accenture. Ud over TDC har de tre andre indiske it-leverandører Infosys, HCL og Wipro også fundet vej til top 10 over de mest værdifulde brands i it-servicekategorien.
Som en ny spiller på listen finder vi i år NTT Data på en niendeplads.
Brand Finance udregner værdien af brands ved blandt andet at se på den netto økonomiske gevinst, som en ejer vil opnå ved at licensere brandet på det åbne marked.
Listens top 10 ser således ud:
1. Accenture - brandværdi: 20,3 milliarder dollar.
2. IBM - brandværdi: 20,4 milliarder dollar.
3. TCS - brandværdi: 12,8 milliarder dollar.
4. Cognizant - brandværdi: 8,7 milliarder dollar.
5. Infosys - brandværdi: 6,5 milliarder dollar.
6. Capgemini - brandværdi: 6 milliarder dollar.
7. DXC Technology - brandværdi: 5,5 milliarder dollar.
8. HCL - brandværdi: 4,6 milliarder dollar.
9. NTT Data - brandværdi: 4,3 milliarder dollar.
10. Wipro - brandværdi: 4 milliarder dollar.