Danske Adform er klar til børsnotering og udbyder nu 46,5 millioner aktier til interesserede investorer.
Heraf er de 39,5 millioner nye aktier, mens de nuværende ejere, vil sælge knap syv millioner styk af deres nuværende aktier.
Adform ejes i dag af Danica Pension (2,3 procent), kapitalfonden Via Equity (28 procent) samt GCM Holding (51,9 procent - ejet af administrerende direktør og medstifter Gustav Christen Mellentin), Accredonet Holding (12,1 procent - ejet af medstifter Jacob Toftgaard Blak) samt medstifter Stefan Juricic (5,7 procent).
Adform forventer ved børsintroduktionen at lande på en aktiepris på mellem 19 kroner og 24 kroner per aktie.
Det vil ifølge Adform værdisætte selskabet til mellem 972 millioner kroner og 1,2 milliarder kroner.
Børsnoteringen har til formål at skaffe kapital til at ruste Adform til fremtiden.
“Børsnoteringen vil gøre os i stand til at investere markant i væks-initiativer, der kan understøtte vores ambitioner om at blive en stærk, global spiller i markedet for annoncerings-teknologi,” lyder det fra direktør Gustav Christen Mellentin.
Adform mener, at investeringerne i disse væks-initiativer inden for en kort årrække vil føre til en fordobling af væksten i omsætningen for selskabet.
Adform har i dag 850 medarbejdere i 24 lande.
Blandt dem er en af Danmarks bedste CIO'er, Steffen Andersen, der i år var nomineret til titlen som Årets CIO.
Han står i spidsen for en it-organisation med 350 it-specialister, der kæmper for at holde stand mod konkurrenter som Facebook og Google.
Du kan læse mere om hans it-vision for Adform her: Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter
Adform står bag en række softwareløsninger til automatisering af marketing- og annoncerings-budskaber.
38 procent af omsætningen for tiden hentes i Norden, mens resten hentes i det øvrige Europa samt i USA, Tyrkiet, Singapore, Kina, Australien, Dubai og Indien.
Dundrende underskud
Adform omsatte i det seneste regnskabsår for 59,5 millioner euro.
Omsætningen er vokset eksplosivt i de senere år og er således steget med næsten 270 procent siden 2013.
Driftsresultatet er siden 2013 steget med godt 82 procent. Til gengæld er selskabets netto-resultatet faldet støt i årene, hvor der er blevet investeret massivt i udbygning.
Adform landede således i fjor et svidende underskud på 2,6 millioner euro.
I alt har Adform på bundlinien tabt næsten ni millioner euro i de seneste tre år.
Selskabet har i de første ni måneder af indeværende regnskabsår landet en omsætning på 47,1 millioner euro, hvilket svarer til en vækst på 16 procent i forhold til samme periode i fjor.
Selskabet forventer i år en omsætning på 68 millioner euro. Selskabet forventer en ‘gradvis acceleration’ af omsætningsvæksten til en fordobling af omsætningen inden for de kommende år, lyder det.
Adform peger dog på, at de ‘strategiske initiativer’ koster mange penge, og det rammer profitabiliteten.
“Ambitionen er at øge EBITDA-marginen [driftsresultatet, red] med 20 procent, når effekterne af initiativerne begynder at materialisere sig, og forretningen begynder at skalere,” lyder det fra Adform.
Du finder hele Adforms børsprospekt her.
Læs også: