Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Digitalisering.
Ordet nærmer sig at være ligeså trættende at høre på som disruption, selvom vi ikke helt er der endnu.
Ikke desto mindre er det et ord, som skaber mange både positive og negative associationer, fordi det efterhånden kan betyde alt og intet.
Det var Sir Richard Branson, der sagde, at ”alle ønsker at digitalisere, men ingen ønsker at forandre sig”. Det er at slå hovedet på sømmet, for I vil kun lykkes med at digitalisere, såfremt medarbejderne kan se meningen i det.
De skal forandringsledes og for alt i verden ikke blive ramt at grønært-effekten, hvor initiativerne udtænkt i ledelsens velmente luftkastel på én arbejdsdag skal indlejres og bifaldes.
Hvis du allerede føler dig lidt udmattet, så tillad mig at gøre dit liv lidt nemmere, for det er faktisk slet ikke så svært endda. Det handler blot om, at I får stillet de helt rigtige spørgsmål.
Jeg anbefaler enhver virksomhed, som ønsker at digitalisere, at stille sig selv disse tre spørgsmål:
- Hvad er den udfordring, I ønsker at løse ved at digitalisere?
- Hvordan reducerer I fra starten af kompleksiteten?
- Hvordan kommer I hurtigt i gang?
Hvad er den udfordring, I ønsker at løse ved at digitalisere?
Devisen er: Find ind til udfordringen. Reducer kompleksiteten. Fokuser og sæt i gang. Ikke om to måneder, men lige nu!
Det afgørende er således, at I som organisation får identificeret, hvor der er lavthængende frugter at gå i gang med.
Det er der som regel i de daglige arbejdsgange, den interne it og i procedurerne, I følger.
Det er glimrende, at I sætter jer ned og laver en digitaliseringsstrategi, men husk også at løfte snuden op og stil jer selv spørgsmålet: Hvor har digitaliseringen den største impact i forhold til kunderne?
Det vil sige: Hvilke udfordringer, som vi ønsker at løse, vil bedst kunne mærkes på bundlinjen?
Hvordan reducerer I kompleksiteten fra starten?
Mange står i stampe, fordi digitalisering forekommer så stort.
Hvor starter man?
Abstrakte projektplaner og lange tidshorisonter rulles ud, alt imens man mister momentum, og medarbejderne bliver trætte, allerede før det går løs.
Derfor handler det om at reducere kompleksiteten og komme i gang.
Eksempelvis kunne I starte i markedsføring og signalere, at I er en fremsynet virksomhed.
Stop med at dele brochurer ud på en messestand og skab en Virtual Reality oplevelse for de besøgende.
Ellers kig på den måde, I uddanner jeres personale på. Frem for at flyve folk fra hele verden ind til kurser hos jer her i Danmark, så træn dem digitalt on location med interaktivt materiale og fjernundervisning igennem e-læring.
Vupti – to konkrete måder at reducere kompleksitet på og samtidig kunderettet i begge tilfælde.
Hvordan kommer I hurtigt i gang?
Det er heldigvis endnu nemmere end de to første punkter.
Den korteste afstand imellem jeres drømme og realiseringen af disse? Den går såmænd igennem at handle.
Den amerikanske iværksætterguru Guy Kawasaki kalder det ”The Art of the Start”. Her i Danmark kunne vi låne en reference fra et i hvert fald engang populært TV-program, Robinson Ekspeditionen, hvor programmets vært altid sagde ”Sæt i gang”.
Så derfor: Sæt i gang!
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.