Den danske it-virksomhed Adform er på vej mod notering på Nasdaq Copenhagen og forventer at rejse op mod 750 millioner kroner på noteringen.
Adform ejes for tiden af Danica Pension, kapitalfonden Via Equity samt GCM Holding (ejet af administrerende direktør Gustav Christen Mellentin), Accredonet Holding (ejet af Jacob Toftgaard Blak) samt Stefan Juricic.
Adform blev stiftet i 2002 i en kælder på Nørrebro i København af de tre sidstnævnste.
De står nu til at score en betydelig gevinst på noteringen af selskabet.
De nuværende ejere meddeler, at de overvejer at sælge en del af deres ejerandel i forbindelse med noteringen,
Hvor stor en andel, er endnu ikke klarlagt.
Pengene fra salget skal investeres i at understøtte ‘strategiske initiativer og styrke balancen,' som det hedder.
Selskabet har i dag 850 medarbejdere i 24 lande.
Blandt dem er en af Danmarks bedste CIO'er, Steffen Andersen, der i år var nomineret til titlen som Årets CIO.
Han står i spidsen for en it-organisation med 350 it-specialister, der kæmper for at holde stand mod konkurrenter som Facebook og Google.
Du kan læse mere om hans it-vision for Adform her: Steffen Andersen er en af Danmarks bedste CIO'er: Styrer Adform i et vildt teknologiræs mod gigantiske konkurrenter
Ifølge selskabets bestyrelsesformand, Peter Lorens Ravn, skal pengene investeres i at ‘accellerere Adforms vækst på adskillige områder,’ herunde produktudvikling og indtog på nye markeder.
'Interessant investeringsmulighed'
“Vi er overbevist om, at Adforms mange vækst-håndtag, forretningsmodel og højvækst-markeder udgør en interessant investeringsmulighed for nye investorer,” siger han.
Adform står bag en række softwareløsninger til automatisering af marketing- og annoncerings-budskaber.
Selskabet meddeler, at 38 procent af omsætningen for tiden hentes i Norden, mens resten hentes i det øvrige Europa samt i USA, Tyrkiet, Singapore, Kina, Australien, Dubai og Indien.
Dundrende underskud
Adform omsatte i det seneste regnskabsår for 59,5 millioner euro.
Omsætningen er vokset eksplosivt i de senere år og er således steget med næsten 270 procent siden 2013.
Driftsresultatet er siden 2013 steget med godt 82 procent. Til gengæld er selskabets netto-resultatet faldet støt i årene, hvor der er blevet investeret massivt i udbygning.
Adform landede således i fjor et svidende underskud på 2,6 millioner euro.
I alt har Adform på bundlinien tabt næsten ni millioner euro i de seneste tre år.
Selskabet meddeler, at det i de første ni måneder af indeværende regnskabsår har landet en omsætning på 47,1 millioner euro, hvilket svarer til en vækst på 16 procent i forhold til samme periode i fjor.
Selskabet forventer i år en omsætning på 68 millioner euro. Selskabet forventer en ‘gradvis accelleration’ af omsætningsvæksten til en fordobling af omsætningen inden for de kommende år, lyder det.
Adform peger dog på, at de ‘strategiske initiativer’ koster mange penge, og det rammer profitabiliteten.
“Ambitionen er at øge EBITDA-marginen [driftsresultatet, red] med 20 procent, når effekterne af initiativerne begynder at materialisere sig, og forretningen begynder at skalere,” lyder det fra Adform.
“Jeg er overbevist om, at de mest spændende tider stadig ligger foran os. Vi har ambitiøse fremtidsplaner,” meddeler Gustav Mellentin.
Læs også: