Den danske dagligvaregigant Coop skal investere 1,5 milliarder i ny teknologi, og kæden skal i den forbindelse ud og ansætte 100 ny it-folk.
Det skriver erhvervsmediet Finans.
Den nye satsning bliver ifølge Finans finansieret gennem et salg af et ejendomskompleks i Aarhus, som Coop netop har scoret en milliardgevinst på at sælge.
”Ejendomssalget gør det muligt at investere i et samlet teknologiprogram. Frem for at blive kørt over skal fremtiden formes af os selv i Coop. Især i en tid, da det klassiske supermarkedskoncept er under pres, og der er behov for nye kundeoplevelser,” siger Morten Holm Christiansen, teknologidirektør i Coop, til Finans.
Trussel fra Amazon
Ny teknologi spiller en stadig større rolle i detailhandlen, hvor især amerikanske Amazon udgør en stigende trussel for daglivarekæder over hele verden.
Kræn Østergaard Nielsen, der er i dag er finansdirektør i Coop og tidligere har haft posten som teknologidirektør, advarerede sidste år i et interview med Computerworld mod, at detailkæder forsøger at konkurrere direkte med Amazon.
I stedet skal dagligvarekæder som Coop forsøge at differentiere sig.
"Løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon. Det er en kamp, der er meget svær at vinde. I vores nonfood-butik på nettet har vi derfor valgt en tilgang med færre produkter og færre kategorier. I stedet fokuserer vi på produkter, hvor vi føler, at vi kan gøre en forskel. Eksempelvis har vi fokus på skandinavisk design og vores egne FDB-møbler," sagde han
Det er dog ikke alle daglivarekæder, der har lige stor succes med deres teknologisatninger.
Computerworld kunne eksempelvis for nylig berette, at den tyske supermarkedskæde Lidl har måtte kassere et fire milliarder kroner dyrt SAP-projekt.