Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Forbrugernes persondata skal beskyttes for enhver pris. Det kan vi alle være enige om.
Til gengæld kan det meget hurtigt også blive en dyr pris.
For kravet om end-to-end kryptering af data har den konsekvens, at virksomhedernes data ikke længere kan komprimeres, når de nu skal krypteres.
Dermed kommer de til at fylde betydeligt mere end tidligere. Det vil optage mere plads på virksomhedens storage-løsning, hvad enten den er lokal eller befinder sig i skyen, og det vil naturligvis betyde en øget udgift for virksomhederne, fordi de skal ud og købe mere lagringsplads.
Kryptering stiller store krav
Der er især to ting, som virksomhederne i dag skal forholde sig til.
For det første kræver myndighederne, at virksomhederne passer langt bedre på kundernes personfølsomme oplysninger. Og for det andet bliver hackerne hele tiden mere og mere sofistikerede.
Virksomhederne har altså alle mulige gode grunde til at sikre en end-to-end kryptering af deres data.
I bedste fald risikerer de et image-tab, hvis uautoriserede personer får adgang til ukrypterede personfølsomme data.
I værste fald betyder det undergangen for den enkelte virksomhed. CIO'er og it-chefer rundt om i verden har med andre ord fået rigeligt på deres tallerken. De skal forholde sig både til kryptering og til hardware-udgifterne – udover de øvrige daglige opgaver.
Lagring er ny konkurrenceparameter
Og som om kryptering af data ikke er alvorligt nok i sig selv, så kan det øgede behov for lagring betyde, at it-afdelingerne skal bruge flere penge.
Pengene skal i så fald komme fra andre kasser – men hvorfra? Fra marketingafdelingens budget? Ved at reducere i medarbejderstaben rundt om i virksomheden? Ved at droppe produktudviklingen? Eller er det de årlige sommer- og julefester, der skal stå for skud?
Sagen er, at GDPR-lovgivningen og større efterspørgsel efter end-to-end kryptering med et trylleslag har gjort lagring af data til en ny konkurrenceparameter.
Jo billigere en virksomhed fremover kan lagre sine data, jo flere penge er der til innovation og markedsføring. Jo flere udgifter, der er, jo mere skal der skæres andre steder – og måske nogle steder, der skal sikre den enkelte virksomhed konkurrencefordele på længere sigt.
En dyr regning venter
Der kommer jævnligt nye tal, der forudser, hvor meget data virksomheder vil generere i de kommende år.
IDC peger på, at det kan være helt så meget som 10 gange så meget data allerede i 2025, hvoraf virksomhederne genererer 60 procent af disse data. Det er data, der skal krypteres. Data, der ikke kan komprimeres. Og data, der kommer til at tage en langt større del af virksomhedens budget end tilfældet er i dag.
Prøv selv at foretage en løs beregning på, hvad det vil koste for din virksomhed? Er du overrasket? Det bliver de fleste.
Hvad er så løsningen? Løsningen er i høj grad, at it-chefer og CIO'er holder sig up-to-date på især tre områder.
Først og fremmest skal de have mest mulig computerkraft. Det er CPU’en, der skal tygge sig gennem filerne, når de skal krypteres, så jo kraftigere den er, jo hurtigere sker krypteringen til glæde for alle brugere.
For det andet skal især egenudviklet software kodes, så det nødvendige in- og output kan krypteres allerede på applikationsniveau. Og som det tredje og sidste punkt er der hele lagringsdelen, hvor der allerede i dag er stor forskel på de billigste og de dyreste lagringsløsninger.
Vi er alle forbrugere og vi har alle glæde af, at virksomhederne tager ansvar ved at kryptere de oplysninger, de har om os.
Det kommer uden tvivl til at koste virksomhederne penge, som kun kan hentes hos kunderne.
Konkurrencefordelen kommer derfor til de virksomheder, der finder den mest optimale løsning.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.