Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Det er common knowledge, at vores forventninger til on-demand information for altid har ændret måden, som vi agerer på både, hvad angår vores privatliv og vores arbejde.
E-mails hober sig typisk ikke længere op i vores indbakker, fordi vi har vænnet os til at svare og søge information, mens vi er på farten. Det fjerner i mange tilfælde de tidligere flaskehalse, der kunne opstå.
Til gengæld er fordelene ved denne mobilitet ikke så generelt anerkendt blandt virksomheder. Jeg bliver ofte stillet spørgsmål som ”Hvor meget mere produktive bliver mine ansatte med mobility?” eller ”Er fordelene ved mobility gennemgående for alle aldre?”.
Netop derfor synes jeg, at den nye globale undersøgelse inden for workforce mobility fra The Economist Intelligence Unit (EIU) er ganske interessant. Undersøgelsen giver konkrete indsigter i fordelene ved at investere i mobiloptimeringsteknologier. Og så konstaterer den, at kun 11 pct. af virksomhederne faktisk er mobiloptimerede.
Den mobile generation er uden alder
Det er generelt en udbredt misforståelse, at millenials får mest ud af at blive mobile arbejdsmæssigt. Faktisk har ansatte mellem 18-65 år de samme perspektiver, når det kommer til mobiloptimerede arbejdspladser.
Undersøgelsen peger også på, at alle ansatte enten ejer en smartphone eller benytter sig af en arbejdsgiverbetalt smartphone (eller begge dele). Med andre ord er de ansatte allerede en generation af mobilbrugere, og det er ikke aldersspecifikt betinget.
Mobile arbejdspladser bør være et strategisk indsatsområde for virksomheder og organisationer. Alle ansatte er parate til det, forskellen er blot om virksomheden udnytter muligheden.
Jeg kan give et eksempel fra min omgangskreds. Jeg har en god ven, der for nyligt købte en vvs-virksomhed. Alt blev registreret på papir og håndværkerne var nødt til at planlægge flere besøg om ugen på kontoret, fordi de skulle aflevere timesedler og andre bilag fysisk.
I dag foregår det hele digitalt gennem en løsning i skyen via tablets og smartphones, så håndværkerne har fuld fleksibilitet til at planlægge deres dag. Det er måske ikke raketvidenskab, men du vil blive overrasket over, hvor mange virksomheder der stadig ikke er hoppet med på vognen.
Mobilitet er mere end bare wi-fi
Optimering af den mobile arbejdsplads er meget mere end blot at have effektivt wi-fi. Det handler om at udnytte de værktøjer, som understøtter en kreativ og samarbejdende tilgang. Det er fundamentet for at bygge en innovativ virksomhed.
EIU-undersøgelsen viser, at organisationer, der i høj grad anvender mobil teknologi, er tre gange så gode til at understøtte for eksempel flyvende arbejdspladser. Og netop flyvende arbejdspladser giver medarbejderne mulighed for i højere grad at samarbejde med den, der er mest hensigtsmæssig på en given dag eller for et givent projekt.
Ret teknisk oplever jeg lige nu en stigende interesse for Remote Access Points (RAP), der gør det helt simpelt at koble sikkert på firmaets netværk med tilgang til de samme services blot ved at sætte enheden i stikkontakten.
For eksempel benytter flere udflytterbørnehaver teknologien, der gør deres arbejde med dokumentation på tablets noget enklere end de traditionelle VPN-klienter.
320 timers ekstra arbejdstimer pr. person om året
I virksomheder med mobile arbejdspladser nedsættes tidsforbruget også. Projekter, der tidligere har taget otte timer, tager nu syv. Det er en nettogevinst på ca. en time pr. person eller 16 pct. uanset organisationens størrelse eller type.
For at sætte det i perspektiv, svarer det til 320 timer om året pr. person, hvis man vel at mærke tager hensyn til standardferier. Det er mere eller mindre otte uger ekstra pr. medarbejder om året.
Tiltrækning af medarbejdere
Ud over produktiviteten hører jeg også ofte om vigtigheden af at tiltrække og fastholde de rette medarbejdere for at drive en innovativ virksomhed. Nogle virksomheder fortæller mig, at de kronisk kæmper for at få fat på de bedste medarbejdere.
Tager man et kig på EIU-undersøgelsen, kan man få et indblik i, hvorfor det er sådan. Samlet set er virksomheder med mobile arbejdspladser tre gange så gode til at tiltrække medarbejdere.
Derudover er de også bedre til at fastholde medarbejdere, og det afspejler sig samtidig i kundeloyaliteten, der er 21 pct. højere end i virksomheder, der ikke har en mobil tilgang.
De dygtigste medarbejdere går simpelthen efter virksomheder, der har en mobil tilgang til arbejdet.
Kun hver tiende virksomhed er mobil-optimeret
Selvom mange virksomheder lægger vægt på at skabe ”mobile-first”-arbejdspladser, vurderer EIU-undersøgelsen, at kun ca. 11 pct. af alle virksomheder rent faktisk er mobile, mens 50 pct. af virksomhederne er bagud i forhold til optimering af mobile arbejdspladser.
Det betyder, at mange virksomheder muligvis ikke har det bedste fundament for vækst.
Og selvom teknologien lægger op til at tage nye teknologier ind, så betyder det på ingen måde, at man skal ’scrape’ alt sit nuværende udstyr.
Der findes mange gode løsninger, som kan anvendes sammen med eksisterende systemer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.