Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Jeg har prøvet at udgive et fanmagasin for en engelsk fodboldklub, der hedder Blackburn Rovers. Dengang var jeg kun 13 år gammel, og jeg gjorde det, fordi jeg var passioneret omkring klubben og ønskede at dele den viden og passion med andre. Nogen stor forretning blev det dog aldrig.
Jeg har også prøvet at starte en it-virksomhed som 20-årig, hvor vi ville revolutionere den måde, litteratur bliver publiceret på digitalt. Jeg gjorde det, fordi jeg ønskede at gøre det nemt for andre at deres passion for at skrive med andre. Den virksomhed gik konkurs to år senere.
Jeg har efterfølgende startet et software-firma i 00’erne, hvor vi ville gentænke den måde, folk handler online. Jeg gjorde det, fordi vi ønskede at gøre det muligt for alle online handlende gratis at støtte velgørenhed igennem deres indkøb. Den virksomhed omsatte for millioner og fik indsamlet næsten 10 millioner kroner til gode formål.
For fem år siden var jeg med i opstarten af et selskab, der ønskede at gøre det synligt og konkret, hvorledes vi i fællesskab kan skabe en mere bæredygtig verden. Vi solgte en blyant, der kan plantes og blive til krydderurter eller blomster. Det gjorde vi, fordi vi ville vise andre, hvorledes det med at tænke bæredygtigt ikke er abstrakt, men meget konkret og jordnært.
I 2014 startede jeg en foredragsvirksomhed, og det gjorde jeg, fordi jeg ønskede at formidle ting, jeg finder væsentlige, værdifulde eller komplekse på en simpel og inspirerende måde med omverden. Resultatet har været en bestseller om at sætte i værk, lede og innovere.
I år har jeg netop etableret min seneste virksomhed, hvor vi ønsker at sikre en fremtid, hvor kommunikation i langt højere grad end nu bliver gjort forståeligt og skaber forbindelser og empati imellem mennesker. Hvor det ender, det aner jeg ikke.
Og hvorfor fortæller jeg dig så ovenstående?
Det gør jeg, fordi jeg ærlig talt ikke ved, om det er ægte iværksætteri, eller om det har været en succes eller ej. Jeg er godt klar over, at der findes mange mennesker herhjemme med meninger omkring det, og på min LinkedIn profil og internationale Wikipedia side ser det givetvis godt ud, at der er skabt forskellige ting, og man kan se helt konkret, hvad der kom ud af dem eller ikke kom ud af dem.
Pointen er imidlertid, at jeg aldrig har tænkt i, HVAD det skulle ende med. Jeg har nok egentlig aldrig været målrettet, som jeg tillod mig at skrive i et debatindlæg på et tidspunkt.
Jeg har i stedet været drevet af mit HVORFOR. Et hvorfor jeg opdagede i en relativt ung alder, da jeg blev bekendt med det banebrydende arbejde fra ledelseseksperter som amerikanerne Simon Sinek og Edgar Schein.
Mit HVORFOR har altid mindet mig om, HVORFOR jeg gør, hvad jeg gør: For at formidle ting, jeg finder væsentlige eller værdifulde, så disse ting forhåbentlig kan inspirere andre til at gøre, hvad de brænder for og tror på her i livet.
Når jeg taler om ’formidling’, så ender det ofte med at tage mange former. Nogle gange bliver det til en bog. Andre gang et fanblad. Andre gange en IT-virksomhed og andre gange igen et foredragsfirma, der oversætter de vigtige budskaber, så de bliver forståelige og forhåbentlig afføder både inspiration og handling.
For mig er disse former imidlertid en konsekvens af mit HVORFOR - ikke formålet i sig selv. De er det HVORDAN, som mit formål kommer til live på. Det er de metoder, processer og måder, hvorpå jeg holder af at arbejde.
Til sidst ender de så som enten projekter eller virksomheder, og det gør så, at nogle vil kalde det iværksætteri, andre projektmageri etc. Hvorvidt det ender med at blive en succes, afhænger naturligvis også af øjnene, der ser.
Hvis man eksempelvis er drevet 100% af penge eller kapital, så vil kun mine to seneste virksomheder være en succes. Begge disse omsætter nemlig for millioner og tjener penge, mens de tidligere ikke har gjort det.
Hvis man er motiveret af at gøre en forskel, så vil langt flere af projekterne kunne ses som både meningsfulde og succesfulde, osv. Det er således relativt, når vi taler om succes.
Dette var således også mit lange svar på de to spørgsmål, der indledte denne artikel: Hvornår ved du, om du er ægte iværksætter, og hvornår ved du, om du er succesfuld?
Det findes der ikke ét sandt svar på, men for mig starter det altid med dit HVORFOR. Hvad tænker du, kære Computerworld-læser?
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.