Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.
Iværksætterkulturen blomstrer i Danmark.
Diverse tv-programmer har skubbet på og gjort det attraktivt at springe ud som iværksætter, og rundt omkring på universiteterne og handelsskolerne summer krogene af drømmen om den næste store GomSpace, Google eller Amazon.
Iværksætterne begår imidlertid én kæmpe fejl:
I den helt tidlige fase går de og putter med idéerne og tror, at det vigtigste er at skabe det hele selv - ganske enkelt af frygt for, at nogen udefra skal løbe med den gode idé eller finde på noget, der er endnu smartere.
Der skal også nok være nogle få, der på den måde er blevet underløbet.
Men min pointe er, at iværksætterne kan høste langt mere momentum og endnu større succes, hvis blot de tør dele deres forretningsidé med andre og supplere den med viden og input udefra.
Bedre end 100 procent af ingenting
Det er som bekendt langt federe at eje 20 procent af en stor global succes end 100 procent af ingenting.
Parallellen til sportsverdenen er oplagt, for selv de bedste fodboldspillere kan ikke vinde en kamp alene.
I AskCody valgte vi derfor meget tidligt at åbne op, lytte til andre, trække på deres erfaring, fortælle om vores udfordringer, fortælle om vores allermest hemmelige planer og ikke mindst stille mere rimelige krav til, hvad vi selv skulle kunne, for ingen kan alt, og alene kan man faktisk endnu mindre.
Stærkeste udviklingskort
Vi indså dermed meget tidligt, at vores netværk var et af vores stærkeste udviklingskort.
Og derfor begyndte tingene også meget hurtigt at tage fart.
Og selvom vi selvfølgelig også har haft endeløse nætter bag computeren, og selvom vi også har nået at opleve, hvor ensomt og uholdbart det er at fejre alle succeserne selv, ja så fik vi nærmest også en åbenbaring – både som mennesker, kolleger og som virksomhed, da vi turde indrømme, at vi ikke kunne undvære en hjælpende hånd udefra.
Vi tvang således os selv til at få en second opinion.
Styr på rolleafklaringen
Vi fik styr på rolleafklaringen og fandt ud af, at alle ikke skulle kunne det hele, men at specialisering og fravalg var en god ting.
Vi oplevede, at vi fik nogle andre end os selv til at stille urimelige krav til os, der vel at mærke flyttede os, udviklede vores software og gjorde os skarpere over for kunderne.
En anden positiv effekt ved at dele idéerne og drømmene med andre, er, at vi begyndte at sige tingene højt.
Det skaber en vis portion sårbarhed, men også det er der en meget værdifuld træning i.
Det gør nemlig, at man begynder at kommunikere skarpt og forståeligt, og det kan man ikke øve nok - uanset om det gælder den første beskrivelse af produktet, teksten til hjemmesiden eller det første pitch over for en investor.
Desuden fik vi feedback. Jo flere gange, vi delte, jo mere feedback fik vi. Og ja, det gør ondt, når man møder kritik og modstand. Men det skaber også udvikling. Og samtidig forpligter det, når man først har åbnet op.
Det skaber retning og mål, og det er et ekstremt stærkt pejlemærke, at man har sagt højt, hvor man er på vej hen.
Stadig iværksætter
Jeg er stadigvæk iværksætter. Min egen iværksætterdrøm bygger stadigvæk på historien om en god idé, et klassisk garagekontor og endeløse udviklingstimer.
Vi er stadigvæk en iværksættervirksomhed på godt og ondt. Men nu har vi en bestyrelse.
Vi har hver især en mentor, der hjælper os privat og professionelt. Vi har fået en kapitalfond med i ejerkredsen, og derfor står der i dag en hel masse penge på kontoen, som ikke er vores egne.
Forskellen er blot, at det er kloge penge, der gør, at vi hele tiden bliver udfordret, tvinges til at dele idéerne og planerne med nogen, der er dygtigere end os og har prøvet at stå lige der, hvor vi selv gør.
Det kræver mere af os, og det er et kæmpe ansvar, at så mange dygtige mennesker bruger deres tid, penge og viden på at hjælpe os.
Men vi vil ikke være det foruden, og jeg tror på, det er sådan, man skaber en klog og succesrig iværksættervirksomhed.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.