De fleste iværksættere drømmer om dén gyldne ide, der kan skaleres med et enkelt tastetryk.
Men så let er det sjældent. Virkeligheden er, at de fleste gode ideer kræver hårdt og opsøgende arbejde.
Det er en af de ting, som du lærer, hvis du deltager på den berømte startup-skole Y Combinator.
En af de tilbagevendende pointer hos Y Combinator er, at du - mod konventionel visdom - skal gøre ting der IKKE skalerer.
Eller som det for knap fem år siden lød i et essay af Y Combinator-grundlæggeren Paul Graham: ”Do things that don’t scale.”
Som at starte en bil med håndsving
Mange potentielle iværksættere tror fejlagtigt, at hvis deres produkt er godt nok, så vil det automatisk få luft under vingerne.
Men ifølge Paul Graham kan det at starte en virksomhed eller lancere et nyt produkt sammenlignes med at starte en bil med håndsving.
Her er selve opstarten en selvstændig proces, der kræver masser af energi. Men når motoren først er startet, så fortsætter den tilgengæld med at køre af sig selv.
Alt efter hvad dit produkt er, kan en uskalerbar tilgang komme til udtryk på mange måde.
For nogle virksomheder kan det handle om at starte med at fokusere på et snævert og nichepræget marked og opnå kritisk masse der. Herefter kan produktet bredes ud til et større marked.
Det gjorde Facebook eksempelvis, da virksomheden i første omgang blev lanceret som et socialt netværk for studerende på Harvard University.
For hardware-virksomheder kan en uskalerbar tilgang handle om at bygge de første produkter i hånden. Det kan være nødvendigt, hvis du i den indledende fase ikke har kapital eller volume til at få produktet masseproduceret på en fabrik.
Det var blandt andet en tilgang, som smartwatchproducent Pebble brugte.
Og ifølge Paul Graham viste det sig ikke alene at være en nødvendighed for Pebble. Det blev også en fordel, fordi det gjorde virksomheden i stand til løbende at tweake designet, og samtidig gav det dem en uvurderlig viden om produktet og produktionsprocessen.
Læs også: Dansk startup kom ind på verdensberømt iværksætter-skole: "Du får lige præcis nul point, hvis du bruger buzzwords som big data"
Rekruttering kan ikke altid skaleres
Man kan forledes til at tro, at en platform er et magisk produkt, der skalerer af sig selv. Men i virkeligheden er en platform ekstremt svær at skalere i den indledende fase.
Derfor er uskalerbare tiltag påkrævede i begyndelsen af et platformprodukts liv.
Det er Airbnb, der er en af de mange virksomheder, der har været i gennem Y Combinator-forløbet, et eksempel på.
For Airbnb-stifterne lænede sig ikke blot tilbage og ventede på, at folk begyndte at bruge platformen. I stedet rejste de rundt til storbyer over hele verden for at hverve nye brugere.
I nogle tilfælde gik de fra lejlighedsdør til lejlighedsdør for at rekruttere nye brugere, og de tilbød endda at hjælpe folk med at tage attraktive billeder af deres lejligheder.
Oplevede det i praksis
Det danske startup Peergrade var sidste år en del af Y Combinator-forløbet, og oplevede ligeledes denne proces i praksis.
Peergrades stifter og administrerende direktør David Kofoed Wind fortæller til Computerworld, at en af de andre virksomheder på deres Y Combinator-hold besluttede sig for at udvikle en platfom for korte podcasts.
Her kickstartede de processen ved at bruge en solskinsdag på at gå rundt i en park i San Francisco og interviewe folk. De mange interviews blev efterfølgende klippet ned til små podcast, og på den måde havde de fået skabt det første indhold.
Når du næste gang sidder i en udeudviklingsproces, skal du derfor tænke dig om en ekstra gang, før du enten afviser en ide, fordi den ikke er skalerbar eller klapper i hænderne over en ide, der tilsyneladende lader til at kunne skaleres med et minimum af indsats.
For i realiteten kræver selv de bedste ideer, at der bliver drejet i håndsvinget.