På trods af danske it-studerende blandt andet uddannes i at skabe kreative løsninger, bliver der ikke tænkt ud af boksen, når de skal udpege de virksomheder, som de helst vil arbejde for, når de er blevet færdiguddannede.
For tredje år i træk er det de samme seks virksomheder, som danske it-studerende helst vil arbejde hos.
Det viser den årlige undersøgelse foretaget blandt 901 danske it-studerende af den internationale employer-branding-virksomhed Universum.
Ligesom i 2017 toppes listen af Google foran Microsoft og Lego.
Apple er avanceret fra femtepladsen til fjerdepladsen, mens Blizzard er rykket en enkelt plads tilbage til femtepladsen.
Top seks afsluttes af IBM, der også var placeret på sjettepladsen i 2017.
"Det er nogle brands, man får smidt i hovedet hele tiden. Vi får dem alle sammen smidt i hovedet rigtigt meget, så det er en top of mind effekt. Det betyder rigtigt meget, at der så høj en kendskabsgrad," siger Universums danske direktør, Jesper Dansholm, til Computerworld.
Se også listen fra 2017 her: Her er de virksomheder, som de danske it-studerende drømmer om at score et job hos
Konsulenthuse stormer frem
Mens de studerendes favoritter forbliver de samme, er der også nye tendenser at spore på listen.
Særligt konsulenthuse avancerer voldsomt ført an af Accenture, der er rykket fra en plads som nummer til 13. pladsen, ligesom Deloitte er rykket frem til 14. pladsen fra en placering som nummer 19.
Derudover er Rambøl, EY, EG og Capgemini også rykket frem på ranglisten.
Jesper Dansholm forklarer, at konsulenthusene tidligere har været udfordret af, at de studerendes kendskab til dem har været begrænset, men nu belønnes konsulenthusene for en styrket indsats for at øge kendskabet til virksomhederne.
"Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne. Derfor er kendskabet til selskaber som Accenture og Deloitte steget med noget, der minder om 10 procentpoint på et år," siger Jesper Dansholm og fortsætter:
"Det er en attraktiv branche generelt blandt de studerende. Konsulentfirmaerne er i forvejen associeret med, at man ikke smækker nogle døre karrieremæssigt. Hvis man er studerende, er det derfor en god måde at få overblik over jobmulighederne. Derfor er de meget associeret med læring og professionel udvikling, hvilket er vigtigt for de studerende."
Blandt andre højdespringere kan KMD, EG og Simcorp alle glæde sig over at være rykket mere end ti placeringer frem på ranglisten.
Industrien er de store tabere
Til gengæld er listen knap så sjov læsning for de industrielle virksomheder.
Listens sorteper er Arrow, der er faldet hele 10 pladser i forhold til sidste år, mens selskaber som Telia, CSC, Postnord, Berlingske Media, IO Interactive og Oracle også er gået markant tilbage.
Værst står det til hos Ericsson, der er faldet hele 17 pladser og nu er at finde på en plads som nummer 50.
De studerende ændrer sig i løbet af studiet
Universum har også undersøgt, hvilke præferencer de it-studerende har til deres kommende arbejdsplads og heller ikke her, er der de store ændringer i forhold til tidligere år.
Det er igen egenskaber som kreativt og dynamisk arbejdsmiljø, attraktive produkter og services samt mulighed for en høj fremtidig indkomst, der topper listen.
Til gengæld hæfter Jesper Dansholm sig ved, at Universums bagvedliggende undersøgelse viser, at de studerende i løbet af deres studie ændrer præferencer i forhold til deres kommende arbejdsplads.
Kandidaterne fokuserer eksempelvis væsentligt mere på arbejdsmiljø end bachelorerne, der går mere op i lønnen.
"Når de studerende begynder på deres studie, forholder de sig meget til, hvad deres jobmuligheder er samt hvad de får i løn. Jo tættere på afslutningen af deres uddannelse de kommer, jo mere handler det om arbejdsmiljøet," siger Jesper Dansholm.