Gode samarbejdsevner, selvstændig og struktureret. De er de tre vigtigste kompetencer for it-medarbejdere ifølge en ny undersøgelse fra finduddannelse.dk.
I analysen har man set på, hvad arbejdsgiverne efterspørger i en række jobannoncer fra jobindex og it-jobbank fra marts 2018.
Det er altså nogle af de kompetencer, som du skal vægte højt, når du skal ud at søge job.
Generelt lægger arbejdsgiverne stor vægt på, at deres it-medarbejdere kan arbejde struktureret, analytisk og målrettet med deres opgaver.
Læs mere her: Kan du holde fast på firmaets it-kompetencer? Her er seks grunde til at dine it-folk siger op
Derudover er der også stort fokus på kommunikationsevnerne i de jobannoncer, der er blevet slået op i løbet af marts måned.
Der bliver lagt vægt på, at du udadvendt, hjælpsom og serviceminded, når arbejdsgiverne kigger ansøgningerne igennem.
Business Intelligence, CRM og SharePoint
Udover de mere sociale og bløde kompetencer, så er der også en hel del konkrete it-værktøjer, der bliver efterspurgt hos arbejdsgiverne.
Læs mere her: Disse fem kompetencer bør enhver it-professionel satse på at opbygge lige nu
Her finder vi blandt andet kompetencer inden fro forretnings- og software-løsninger som business intelligence, CRM og SharePoint, som er nogle af de kompetencer, som flest arbejdsgivere efterspørger, når de leder efter nye it-medarbejdere.
Ser man på kodesprog så er SQL, Javascript og C# blandt de mest efterspurgte hos danske virksomheder.
Analysen er baseret på 2.265 jobansøgninger fra henholdsvis jobindex og it-jobbank.