Det er helt nye forretningsmodeller, der tænkes i, når den svensk-schweiziske industrigigant ABB ser på sin fremtidige digitalisering.
I et interview med Computersweden forklarer selskabets sdirektør for digitalisering, Guido Jouret, om nogle af perspektiverne.
”Man bemærker det ofte ikke, men digitaliseringens indflydelse på forretningsmodeller er ofte mere omfattende end de enkelte tekniske forandringer”.
Med dette i baghovedet er en ny forretningsmodel fra industrikoncernen eksempelvis blevet til. Guido Jouret kalder det ’Robot as a service”:
"Hvis en virksomhed vil robotisere driften, kan vi tilbyde to løsninger: Vi sælger dig gerne en robot – men du kan også få den 'as a service'."
"I stedet for at købe den, betaler du et månedligt gebyr. Det inkluderer leje, service, monitorering, fjernstyring, reparationer – og når den nærmer sig slutningen af dens levetid, erstatter vi den med en ny,” siger han.
Næste digitaliseringsbølge
Den udvikling er del af det, Guido anser som den anden digitaliseringsbølge.
Første bølge blev hovedsageligt båret af forbrugersiden. En udvikling, som nu stagnerer. Nye smartphones er ikke så transformative mere, mens nye teknologier som Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) ikke har opnået mere end en begrænset succes i spilbranchen.
Guido Jouret mener, at man derimod vil forandre alt i industrien. ”Nu bliver alt påvirket. Nu ændrer industrien sig fundamentalt”.
"I industrien elsker vi AR. Nu du kan tage de mærkelige briller på, og ingen griner over, at det ser spøjst ud”.
Samtidig tror direktøren på, at kunstig intelligens er afgørende for fremtidig automatisering og selvkørende køretøjer. Her siger chefen, at flere opkøb indenfor området er på tapetet, uden dog at afsløre hvilke teknologier han er mest interesseret i.
Etablerede værktøjer fremfor hjemmestrikkede løsninger
ABB’s digitale platform er bygget på bredt udbredte platforme som Microsofts Azure, IBM’s Watson og HPE-værktøjer.
For Jouret har det været vigtigt at benytte sig af etablerede løsninger:
"Mange af vores konkurrenter har valgt at bygge deres software-platform op fra bunden, hvilket betyder, at der er et hav af IOT-platforme derude. Her kommer vi til at se en konsolidering."
Han ser samtidigt en fremtid, hvor samtlige ABB’s forretningsenheder bliver digitaliserede:
"Vi spænder bredt. Ser du på vores 21 forretningsenheder, arbejdes der alle vegne på at etablere digitale løsninger. En udvikling, vi faciliterer i det digitale team. Men hvis du spørger mig, hvor mange der arbejder med digitalisering hos ABB, ved jeg det ærligt talt ikke."