Når Apple træder ind i et nyt produktsegment, har selskabet for vane hurtigt at etablere sig som en af de ledende aktører indenfor det felt.
Det har man kunne se med Apples respektive indtog indenfor smartphones, tablets og wearables.
Et andet billede tegner sig indenfor smart-højttalere, hvor Apples HomePod nu leverer så skuffende salgsstal, at produktionen nedjusteres.
Det skriver Bloomberg Technology på baggrund af tal fra analyseinstituttet Slice Intelligence.
Det begyndte ellers med en lysende salgsdebut og et lovende forsalg.
Den første uge, hvor HomePod kunne erhverves, sikrede den sig en tredjedel af salget for smart-højttalere i det amerikanske nøglemarked.
Men da HomePod’en nåede ud i forretningerne, begyndte de første tegn på afmatning.
”Selvom forbrugerne fik lejlighed til at lytte til dem, bidrog det ikke til salget,” noterer Ken Cassar, senioranalytiker hos Slice.
Det er en streg i regningen for et produkt, som ifølge Apple selv har netop lydkvalitet som hovedfokus.
Tre uger efter lanceringen var kun en ud af 25 solgte smart-højttalere prydet med Apples logo.
Produktion neddrosles
10 uger efter salgsdebut er Apples andel af det eksploderende smart-speakermarked nede på 10 procent.
En global tredjeplads langt efter Amazons Echo-enheder som sammen tegner sig for 73 procent af markedet. Googles Home-produkter indtager en andenplads med 14 procent.
De svigtende salgstal gør, ifølge kilder tæt på industrien, at Apple nu aflyser ordrer hos underleverandør Inventec Corp, en af producenterne af Apples HomePod.
Apple-analytiker Shannon Cross peger på, at Apples HomePod skuffer, fordi forbrugernes forventninger til HomePod ikke stemmer overens med det, produktet kan.
Mange troede, at HomePod kunne bruges til at svare på spørgsmål og bestille mad samt meget andet - ligesom Amazons Echo eller Googles Home-enheder.
I stedet er HomePod begrænset til at streame musik fra Apples egen musiktjeneste, Apple Music, samt til automatisering af et begrænset antal smart-enheder i hjemmet.
Forventningerne blev samtidig opskruet af HomePods høje pris på 329 amerikanske dollar – næsten det tredobbelte af det konkurrenternes smart-løsninger koster.
HomePods svære start-salgstal blev yderlige kompromitteret af, at Apple måtte skrotte sine oprindelige planer om at sende produktet i handlen i december måned.
Dermed fik Apples HomePod ikke nogen andel af den lukrative julehandel.
Læs også:
Apples HomePod ankommer sent til festen: Kan den blive Apples svar på fiaskoen Microsoft Zune?
Derfor er Apples Siri sakket bagud i forhold til Google og Amazons tale-assistenter
Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?